Teateralliansen kompetensutveckling verkstad

Verkstad 19/11

Alla är välkomna (online via zoom): Vi vill enbart få in anmälningar för att veta hur många som tänker medverka.

Länk till dagen (19/11) för att delta hela eller delar av dagen:

https://us02web.zoom.us/j/81666567468?pwd=bkFuMHBNY1ZGeVh1ODczWGdjY3lUZz09

Meeting ID: 816 6656 7468
Passcode: 329422

Dagens upplägg:

Tid: 10.00-12.00 – Viewpoints – samtal med Anne Jonsson

Anne Jonsson kommer samtala om metoden Viewpoints, dess historia, hur den är uppbyggd och praktiska användningsområden. Hon kommer även att beröra hur den kan användas i komposition i sceniskt arbete – för att bygga ensemblearbete, generera nytt material eller förändra eller laborera i befintligt material.

Tid: 13.00-16.00 – Strategiverkstad

Varför verkstad: skapa bättre förutsättningar att kunna få nya uppdrag. Bolla strategier och material samt få träffa kollegor. Ett sätt att fylla på arbetslusten.

Vad händer: Du kopplar upp dig för att få jobba i samråd med våra ”specialister” Imor Hermann och Eva Galyas Vallin.

Att tänka på när jag uppdaterar mitt CV & Vem skriver jag mitt brev till

13.00-13.05 Anders Frennberg hälsar dig välkommen

13.05-15.00 Imor Hermann och Eva Gallyas Vallin är tillgängliga.

15.00-16.00 Eget arbete för den som vill.

Frågor kan ställas i chatten utifrån dagens tema eller helt andra frågor som du önskar få hjälp med. Vill du fortsätta arbeta tillsammans med kollegor efter att Imor och Eva lämnat zoom håller vi länken öppen till klockan 16.00.

 

 

Möte med regissörer

TeaterAlliansen erbjuder 12 anställda (alt medlemmar i Unga TeaterAlliansen) möjlighet att under två dagar träffa och arbeta med två konstnärliga ledare/regissörer. Du kommer under lustfyllda former få pröva text och regi från ungdomsmanus till klassiker.

Arbetet ska inte presenteras eller leda till något resultat och det är inga roller som ska tillsättas.

Dagarna börjar med en timmes gemensam uppvärmning och därefter arbetar skådespelarna växlande i grupper med respektive regissör.  Regissörerna kommer att välja olika material för arbetet. Materialet

Stefan Marling är skådespelare, regissör och pedagog. Han är utbildad vid Rose Bruford College i London och arbetade under nittiotalet som skådespelare runt om i Storbritannien. Sedan 2001 har han arbetat i Sverige och regisserat en rad uppsättningar, flera av dem av Shakespeare, på bl a Dramalabbet, Romateatern, Playhouse Teater och Spira i Jönköping. Han är huvudlärare i teater vid Stockholms musikalartistutbildning och konstnärlig ledare för Romateatern på Gotland.

Stefans inriktning: Vad kan vi lära oss om gestaltning och sceniskt berättande av Shakespeare? Vi arbetar fysiskt och handfast med Shakespeares texter och utforskar vers, rytm, musikalitet och energi i lekfulla kollektiva och individuella övningar.

Rebecca Örtman är regissör och manusförfattare samt konstnärlig ledare för Dramaqueen.

Är utbildad i regi på teaterhögskolan i Malmö med en master i filmmanus för unga på Stockholms dramatiska högskola. Frilansande regissör och manusförfattare med uppdrag på bl.a. Riksteatern, Göteborgs stadsteater, Uppsala stadsteater och Örebro länsteater. Anlitad gästpedagog på bland annat dramatikerutbildning Biskops Arnö och som manusdramaturg på SVT barn. Aktuell under våren 2021 som regissör och dramatiker på Malmö stadsteater med den egna produktionen ”Den stora sprickan.”

Rebeccas inriktning: Att arbeta med barn och unga och nyskriven dramatik.

Vi kommer att arbeta med aktuella texter och undersöka vad ett barnperspektiv egentligen är och kan vara. Min utgångspunkt är den egna kroppens erfarenheter av att vara barn. Vi närmar oss texterna genom fysiska övningar och improvisation för att se hur uttrycket kan växla mellan liten och stort.

Lokal: Repsaler på Riksteatern. TeaterAlliansen bjuder på lunch och fika i pauserna. Kursen avslutas med en gemensam uppsamling/diskussion.

Om antalet anmälda blir fler än antalet platser gör vi ett urval tillsammans med regissörerna.

Ansök senast 10/11

 

 

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Mod, kommunikation och presentation

Att som yrkesverksam, ofta frilansande, skådespelare, presentera sig själv och sitt kunnande handlar ofta om mod. Att ha modet att summera ett ibland långt yrkesliv på några få minuter. Men också modet att hitta formen till att på rätt sätt kommunicera och presentera sitt kunnande och konstnärskap för en presumtiv arbetsgivare så att det enkelt framkommer vem man är som yrkesperson och vad man har för erfarenhet och färdigheter att erbjuda.

Det handlar inte om att sälja sig själv, det handlar om att presentera sig och vad man kan. I. Hermann

Genom enkla men konkreta presentationsövningar går vi igenom hur varje deltagare kan hitta adekvata sätt att förbereda sig på inför ett möte med en regissör, teaterchef, producent eller casting director.

  • Vi tar också reda på hur vi hittar vägar att nå presumtiva uppdrag- och arbetsgivare.
  • Hur formulerar vi bäst brev och cv:n till de yrkespersoner vi vill nå?
  • Hur fungerar en egen hemsida?
  • Vilket är behovet av att ha en egen agent?
  • Deltagarna har möjlighet att ta med CV, showreel eller annat presentationsmaterial för feedback från Imor.

Vi kommer att arbeta under intensiva 4 dagar med hemuppgifter inför varje dag som en obligatorisk del av kursens upplägg.

Imor Hermann, teaterregissör, castingdirector och leg psykoterapeut.
Han delar numera sin tid mellan Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm som casting director efter ett långt yrkesliv inom filmen och som psykoterapeut på en egen mottagning i Stockholm. Imor har under många år gett kursen bland annat på Teaterhögskolorna i Stockholm och i Luleå, Kulturakademien och Teater- och Dansalliansen.

Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed kan ovanstående upplägg komma att ändras.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Sånggestaltning – inställt

Pia Olby ger i november en tredagars kurs i sånggestaltning för professionella skådespelare och dansare. Du ges möjlighet att arbeta med och utveckla din egen vokala och musikaliska potential – och att utmana dig själva sångmässigt. Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra – vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Kursen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Dansalliansen

Datum: 16-18 nov

Kursupplägg

10.30-13.00

Uppvärmning, andning, riktning, avspänning och tonbildning i kroppstonsbildningsteknik enligt Nadine George.

Lunch ca 13.00-14.00

14.00 – 16.30
Master class med pianist. Deltagarna sjunger sånger enskilt med hela gruppen närvarande.

Förberedelser: Varje deltagare ska förbereda två sånger. Ta med någon typ av ackompanjemangsutskrift till pianisten,  noter eller ackordanalys. Välj gärna sånger utanför din bekvämlighetszon. Vi ska prova, experimentera – inte leverera färdiga resultat.

Pia Olby är sångare, musiker och pedagog sedan slutet av 1970-talet och har mest arbetat som sångare inom musikgenrer där improvisation ingår som ett huvudsakligt begrepp såsom jazz och fri improvisation. Dessutom med mer textbaserad musik som litterär visa, cabaret och även medverkat som sjungande skådespelare i ett flertal uppsättningar på 1980- och 90-talen.

Pia undervisar i ämnet sång/sånggestaltning på Stockholms dramatiska högskola, där hon har ett lektorat i sånggestaltning samt på Musikhögskolan vid Örebro Universitet där hon undervisar i ämnet sång och sångdidaktik och har ett lektorat i Musikalisk gestaltning. Genom åren har hon också lett oräkneliga kurser i improvisation och sånggestaltning både i Sverige och internationellt.

Teateralliansen kompetensutveckling intimitetsregi

Webbkurs i intimitet på scen, tv och film

Den här kursen är för dig som vill få en bättre förståelse för hur du skapar en bättre arbetsmiljö när det kommer till intima scener. Fokus ligger på det förändringsarbete som du kan göra i det egna arbetet och på din arbetsplats, men utbildningen kommer också beröra de metoder och arbetssätt som ingår i den nya yrkesrollen intimitetskoordinator.

Syftet med den här kursen är att få kunskap och förståelse för hur du, inom scenkonst, tv och film, har möjlighet att förändra arbetet med intima scener till ett tryggare och säkrare sätt för alla inblandade. Målet är att du, efter denna kurs, ska ha fått verktyg, ett språk och en tydlig struktur som du kan ta med dig i ditt arbetsliv.

Kursen görs i samarbete med Kulturakademin och är indelad i fem delmoment som består av förinspelade filmer som du tar del av online samt uppgifter att arbeta med mellan Zoom-träffarna.

Obs! Kursen är inte en utbildning till att bli intimitetskoordinator.

Malin B. Erikson är Sveriges första intimitetskoordinator, pedagog i scenisk gestaltning och scenkonstregissör. Under perioden augusti 2019 och augusti 2020 har hon utbildat sig hos pionjär Ita O’Brien i London (Intimacy on Set) och ingår i dag i ett internationellt nätverk av intimitetskoordinatorer. Malin driver sedan ett år tillbaka Intimitet på scen, TV och film som koordinerar och koreograferar intima scener för både stora och små produktionsbolag samt sprider kunskap om intimitet på scen, TV och film genom föreläsningar, workshops och samtal.
Malin är även medgrundare till det nordiska samarbetet Nordic Intimacy Coordinators (nordicintimacy.com).

Hemsida: malinberikson.com/intimacy

 

Läs mer och ansök till kursen via Kulturakademin här

Röstteknik, speakertext och dubbning

Den här kursen är en fördjupning och riktar sig främst till dig som tidigare gått någon av Jan Crusemans kurser eller arbetat en del med röstteknik. Målet med kursen är att du får analysera dina möjligheter att arbeta vidare med din röst. Att kunna gå djupare och finna dina egna utvecklingsmöjligheter. Du får testa nya former där rösten har en bärande funktion och där din röst tillsammans med tekniken kan användas på olika sätt.

I kursen ingår uppläsning/storytelling och monologer men även bild- och ljudbakgrunder såsom speakertext och dubbning av animerad film.
Du kommer få undersöka hur du i textanalysen kommer längre i ditt förberedelse- och förarbete för att på egen hand tränga djupare in i tankar och situationer, bland annat bearbetningsmoment där en längre text komprimeras till hanterbart och effektivt underlag. Kursen är till största delen online. Du kommer få en länk till allt kursmaterial bestående av både filmer, texter och övningar.

Jan Cruseman har arbetat som projektledare på SR/Radioteatern och har varit ansvarig producent för P3 Teatern/Sommarlovsteatern. Han har arbetat med dramatik, röst och teknik i mer än 40 år i branschen och har över 400 produktioner bakom sig som producent, ljudtekniker och mixare.

Läs mer och ansök här 

TeaterAlliansen tar tempen på teatersverige

Hur ser det ut på landets teatrar och hur ser våra teaterchefer på framtiden? Vad tänker de om teatern och dess konstnärers möjligheter nu och framöver? Möt några av landets teaterchefer som berättar om var deras verksamheter befinner sig nu och om deras planer och förhoppningar/farhågor för framtiden.
Medverkande teaterchefer:
• Petra Brylander från Uppsala stadsteater
• Kajsa Giertz från Helsingborgs stadsteater
• Dritëro Kasapi från Riksteatern
• Fredrik Lundqvist från 4:e Teatern i Västerås
• Björn Lönner från Playhouse Teater i Stockholm
• Fransesca Quartey från Västerbottensteatern i Skellefteå
TeaterAlliansens vd Anders Frennberg modererar samtalet.

Ljudboksinläsning – inställt

Kursen vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den.

Tillsammans med medarbetare från Visuellt Ljud lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning.

Deltagarna får också prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Kurslängden är fem dagar. Måndag eftermiddag och fredag förmiddag arbetar alla kursdeltagare i helgrupp. Tisdag, onsdag och torsdag delas kursdeltagarna i två grupper och arbetar halvdag, eftermiddag eller förmiddag. Gruppindelning sker vid kursstart. Inför varje arbetspass är det viktigt att ha utrymme för förberedelse. Denna förberedelse ligger utanför kursens tider för undervisning. Kursen genomförs i samarbete med Visuellt Ljud AB som därför kommer att ha inflytande över antagningsprocessen.

Upplägg
Måndag 2/11 ALLA 11 13.00-16.00
Tisdag 3/11 Förmiddagsgrupp 09.00-12.00, eftermiddagsgrupp 13.00-16.00
Onsdag 4/11 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Torsdag 5/11 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Fredag 6/11 ALLA 09.00-13.00

Visuellt Ljud i Stockholm AB är en av Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 2000 inspelade titlar. Kursledare är Lars Jansson och Anders Brisling.

Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed kan upplägget komma att ändras.

TeaterAlliansens kompetensutveckling

Viewpoints – inställt

Improvisationsmetoden Viewpoints är ett sätt att skapa och lära känna ett scenisk material utifrån gemensamt fysiskt arbete på golvet med tidsmässiga och rumsliga fokus. Genom improvisationer utifrån specifika förutsättningar agerar och reagerar du på de impulser du får. Dessa reaktioner ligger sedan till grund för det fortsatta arbetet.

Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktören/artisten.

Viewpoints bygger på nio förhållningssätt till tid och rum.

Tidsmässiga kategorier:

  • Tempo
  • Varaktighet
  • Repetition
  • Impuls

Rumsliga kategorier:

  • Form
  • Gest
  • Arkitektur
  • Topografi
  • Rumsliga relationer

Anne Jonsson är regissör som arbetar med rörelsebaserad scenkonst och är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Ann arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.

Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed kan upplägget komma att ändras.

Kursen är ett samarbete med Masthuggsteatern.

 

Casting workshop – inställt

Den svenska film- och tv-branschen är under utveckling med allt fler aktörer som producerar drama för en mängd olika kanaler och plattformar. Det innebär att antalet arbetstillfällen för skådespelare ökar och marknaden för Casting Directors expanderar. Dessutom har det över åren skett en förändring av vilka roller produktionsbolagen lägger ned resurser på att provfilma. Numera provfilmar produktionerna skådespelare även för små biroller.

Under workshopen får du en inblick i hur Casting Directors jobbar och tänker kring projekt. Workshopen passar för dig som saknar eller har begränsad erfarenhet av att provfilma. Syftet är att du ska bli säkrare på vad en provfilmning innebär, hur du ska förbereda dig och förhålla dig till det material du ska använda. På så sätt kan du bli mer avslappnad i situationen och visa dig från din bästa sida.

Planen är också att kursledarna under ett par timmar tar med varsin regissör som de jobbat med för ett samtal för att ytterligare belysa processen att hitta rätt skådespelare till en roll. Det kommer att finnas utrymme för samtal och frågor men framför allt att praktiskt prova olika casting-situationer med rollsättarna. Scenerna spelas in och gruppen tittar på dem tillsammans och deltagarna får feedback från kursledarna. Det innebär att en gemensam, respektfull och tillåtande atmosfär är helt avgörande.

De fem dagarna delas lika mellan våra inbjudna Casting Directors Catrin Wideryd och Victoria Svanell som var och en leder workshopen under 2,5 dagar.

Catrin Wideryd är utbildad i skådespeleri vid Lee Strasberg Theater Institute i London tidigt 90-tal och arbetar med casting för tv och film sedan 2000. För henne handlar casting inte enbart om att sätta rätt skådespelare i rätt roll, utan även om helheten, hur vi bygger rätt konstellationer av människor för att berätta vår historia. Med ett 60-tal produktioner i bagaget har hon arbetat med regissörer som bland andra Sanna Lenken, Hannes Holm, Helena Bergström, Lisa Langseth, Anna Zackrisson och Kjell-Åke Andersson.

Ett urval av produktioner som Catrin har castat är Min lilla syster, Ted – för kärlekens skull, Dejta, De halvt dolda”, Hotell samt de nu SVT-aktuella serierna Sommaren 85 och White wall.

Victoria Svanell har arbetat inom svensk filmindustri sedan tidigt 2000-tal och är numera en utav Sveriges mest anlitade castare för både TV-serier och långfilm. Med Victorias breda och långa erfarenhet har hon en stor förmåga att kunna casta till diverse genrer och produktioner. Hon vågar vara innovativ i sin castingprocess och utöver att jobba med etablerade skådespelare så söker Victoria alltid aktivt efter nya talanger.

Ett urval av produktioner som Victoria har castat är Torka aldrig tårar utan handskar, Cirkeln, Tårtgeneralen, De dagar blommorna blommar, Innan vi dör och nu nyligen succéserien Älska mig. Just nu castar Victoria parallellt ett flertal spännande produktioner med inspelningsstart under hösten. Läs mer om Victoria här!

Före workshopen kan deltagarna få texter att förbereda men texter kan också komma att presenteras med kort varsel under veckan.

Antagning
Om antalet kvalificerade sökande överstiger antalet platser på workshopen kommer ett urval att göras i samarbete mellan kursledarna och TeaterAlliansen. De vill gärna arbeta med skådespelare som har lite erfarenhet av casting-situationen och som de inte träffat tidigare.

Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed kan upplägget komma att ändras.