TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Mod, kommunikation och presentation

Att som yrkesverksam, ofta frilansande, skådespelare, presentera sig själv och sitt kunnande handlar ofta om mod. Att ha modet att summera ett ibland långt yrkesliv på några få minuter. Men också modet att hitta formen till att på rätt sätt kommunicera och presentera sitt kunnande och konstnärskap för en presumtiv arbetsgivare så att det enkelt framkommer vem man är som yrkesperson och vad man har för erfarenhet och färdigheter att erbjuda.

Det handlar inte om att sälja sig själv, det handlar om att presentera sig och vad man kan. I. Hermann

Genom enkla men konkreta presentationsövningar går vi igenom hur varje deltagare kan hitta adekvata sätt att förbereda sig på inför ett möte med en regissör, teaterchef, producent eller casting director.

  • Vi tar också reda på hur vi hittar vägar att nå presumtiva uppdrag- och arbetsgivare.
  • Hur formulerar vi bäst brev och cv:n till de yrkespersoner vi vill nå?
  • Hur fungerar en egen hemsida?
  • Vilket är behovet av att ha en egen agent?
  • Deltagarna har möjlighet att ta med CV, showreel eller annat presentationsmaterial för feedback från Imor.

Vi kommer att arbeta under intensiva 4 dagar med hemuppgifter inför varje dag som en obligatorisk del av kursens upplägg.

Imor Hermann, teaterregissör, castingdirector och leg psykoterapeut.
Han delar numera sin tid mellan Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm som casting director efter ett långt yrkesliv inom filmen och som psykoterapeut på en egen mottagning i Stockholm. Imor har under många år gett kursen bland annat på Teaterhögskolorna i Stockholm och i Luleå, Kulturakademien och Teater- och Dansalliansen.

Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed kan ovanstående upplägg komma att ändras.

Paula McManus

Bara börja! Inspirationskurs i att skriva med Paula McManus

Man måste bara våga. Bara börja! – En digital skrivkurs för skådespelare

Har du suttit där med ett tomt dokument framför dig men utan att få ned ens en halv A4? Vill du vara bra på en gång? Orkar du inte hitta in i din text? Får du prestationsångest utan att ens ha börjat? Är du skådespelare som drömmer om att få göra själv?

Som skådespelare har du en massa kunskap från golvet. Du kan dramaturgi. Du vet hur en berättelse kan berättas. Du har spelat en rad olika karaktärer. Du har en massa idéer. Du har timmar av praktisk erfarenhet som du skulle kunna använda i ditt skrivande.

Ambitionen är att inte värdera utan låta texten komma, hur den än låter och ser ut. Under kursen byggs en trygg skaparmiljö, gemensamma skrivövningar med fokus på lek, grundläggande dramaturgi och berättartekniska varvas med eget skrivande.

Deltagarna tar hjälp av varandra genom att lyssna och diskutera texten och karaktärerna. Det blir ett skapande och skissande som tar ut svängarna. Det ska inte bli bra på en gång utan det handlar om att hitta något att bygga vidare på. Som kan bli nåt.

Kursen mål är att deltagarna ska våga börja skriva, våga lita till sin egen ton och sin egen stil. Hitta fram till ett flöde utan prestation och med stor lust.

Halvdagar med gemensamma skrivövningar med fokus på lek och grundläggande dramaturgi.
tor 4/6
fre 5/6
mån 8/6 
tis 9/6
Heldagar för eget arbete och diskussioner
ons 10/6 
tor 11/6
Skriv på egen hand med coachning av Paula
fre 12/6 – tis 16/6
Heldagar för att läsa och diskutera texterna
ons 17/6 
tor 18/6
Dag för återkoppling och färdigt material
Mån 17 aug

Paula McManus har arbetat som skådespelare i drygt 25 år. Hon började i en fria gruppen Svea Dräng och var därefter en kort tid på Stockholms Improvisationsteater, där hon förälskade sig i improvisationsteaterns grundtankar. Efter att ha jobbat som programledare för Bullen 1996-1997 hamnade hon på Stockholms Stadsteater i föreställningen Doktor Kokos Kärlekslaboratorium. Det var också där hon skrev sin allra första dramatiska text. Till dags dato har hon skrivit ett 15-tal pjäser samt material för radio och tv. Hennes ingång till skrivandet är temat, publiken och att skriva för skådespelare.

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Self Tape International – digital kurs

En digital tredagarskurs för professionella skådespelare som vill bli bättre på att nå ut till en internationell marknad.

Hur gör du din egen self tape? Vad är viktigt att ta hänsyn till? Finns det något som fungerar bättre eller sämre? Och vad för utrustning kan du använda?

Målet med kursen är att du ska lära dig hur du gör din egen self tape på bästa sätt. Syftet är att ge bättre förutsättningar för skådespelare att nå ut till en större och internationell marknad. På kursen får du verktygen för att på ett bra sätt komma igång med att producera self tapes. Thomas Chaanhing delar med sig av sin erfarenhet och metoder och kommer bland annat gå igenom några av sina egna self tapes, vad fungerar och vad fungerar inte samt en generell set-up utifrån den teknik och redskap du har tillgång till.

Inför kursen (ca fyra dagar innan start) får du en scen att repetera in, det är ungefär den tid du vanligtvis har på dig att göra en Self tape. Texterna kommer främst vara på engelska, men möjlighet till att arbeta med svenska texter finns vid särskilda behov. På kursen arbetar deltagarna parvis och spelar in de scener de har fått skickade till sig samt en så kallad ”Ident” (filming close up/helfigur, framifrån och profil). Kursen avslutas med en genomgång och utvärdering på de olika self tapes som har producerats under kursen.

För att delta behöver du ha egen utrustning. Som minimum behöver du en kamera eller mobiltelefon med kamerafunktion samt en dator, som du kan överföra det inspelade materialet till. Om du har tillgång till extra utrustning som till exempel: kamerastativ, ljus, mikrofon, osv kan du använda den också. Poängen är att du ska lära dig att göra en bra self tape, oavsett vilken utrustning du har tillgång till.

Kursupplägg
Alla kurspass genomförs i Zoom och instruktioner skickas ut inför kursstart.

Dag 1
09.30-12.00 Introduktion till self-tape begreppet, teori, teknik osv.
Lunch
12.45-15.00 Skådespelarna inleder arbetet med att filma  self tapes med hjälp av dator/ipad eller liknande.
15.00-16.00 Teknisk genomgång i hur man klipper filmen och laddar upp den i WeTransfer för att kunna skicka den.

Dag 2 och 3
09.30-12.00 Gemensam genomgång av self-taperna och feed-back
Lunch
12.45-16.00 Gemensam pass med individuell coaching av Thomas Titta på self-taperna och feed-back/arbete individuellt för varje deltagare med Thomas. Sista dagen ges också utrymme för Q&A och prat om branschen i utlandet/Skandinavien.

Thomas Chaanhing är skådespelare och utbildad i Sverige 2001. Han har genom sin karriär haft större och mindre roller i skandinaviska produktioner och har de senaste åren kommit in på den internationella marknaden. Bland annat har han medverkat i produktioner som Netflix ”Marco Polo”, den brittiska serien ”Strangers” och ”Chimerica” samt den amerikanska serien ”Ransom”.

Gaga och gruppimprovisation

Vi dyker in i Gagans rörelsespråk för att utforska hur vi med hjälp av dess olika verktyg kan finna större bredd och frihet i det fysiska uttrycket i dansen. Vi kommer jobba individuellt såväl som i kommunikation med andra, genom olika gruppimprovisationer och ’scores’. Det blir ett tillfälle att genom kroppen och dansen undersöka, reflektera och uttrycka sig. Dagarna börjar med en timmes Gaga-klass och därefter fortsätter gruppen att arbeta med olika övningar och gruppimprovisationer.

Gaga härstammar från idén om rörelsens dynamiska, läkande och ständigt föränderliga kraft, utvecklad av israeliska Batsheva Dance Company’s konstnärliga ledare Ohad Naharin. Metoden ger oss möjlighet att utforska och upptäcka kroppens oändliga rörelsemöjligheter, utmana våra vanor och ovanor samtidigt som vi kommer i kontakt med våra sinnen och inre fantasier. Gaga öppnar upp för lyssnandet till kroppens egna förmågor.

”We connect to the sense of the endlessness of possibilities. We explore multi- dimensional movement, we enjoy the burning sensation in our muscles, we are ready to snap, we are aware of our explosive power, and sometimes we use it. We change our movement habits by finding new ones. We go beyond our familiar limits. We become calm and alert at once.” – Ohad Naharin

Emma Rozgoni är uppvuxen i Sverige och är utbildad dansare vid Kunsthögskolan i Oslo. Efter många års utforskande i Gaga tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Hon har undervisat vid bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Cullbergbaletten, Skånes Dansteater, Carte Blanche Dance Company, Teateralliansen, Dansalliansen, Iceland Academy of the Arts, Stockholms Konstnärliga Högskola (StDH), mfl.. Emma är också intiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna ’Metamorphosis – Improvisation and Movement Research Festival.’

Mask and puppet technique – framflyttad

During the course you will improvise a story with the characters you created; all the participants will be involved in a Theatre creation.

Mariana Araoz is an Argentinian-French director and pedagogue, living in Paris, and dedicated for 30 years to the art of Mask and Puppet. The technique she uses is her own, The TMR-Balance method© It’s ” inspired from pedagogues such as Mario Gonzalez, Ariane Mnouchkine, Jacques Lecoq, Barbara Wilczek Ekholm and Harald Leander as well as from traditional puppet and mask-theater as the Bunraku, Kabuki, Theatre Noh and Buto.

This course is a cooperation between TeaterAlliansen and Teatercentrum Södra.

Day 1- you will first work on the architecture of the space the space as if it was a puppet that you have to give life: breathing, movements and voice exercises will be your tools.

Day 2-  Now adding the Balance or neutral Mask (black mask). The actors, all dressed in black become like the puppet players of their own character. The story telling and music is added to the exercises.

Day 3 – The Character Mask (Commedia dell’arte and Modern mask) are brought to life :  You will create somebody different from your own identity.  The body is sculpted and stylized as in dance. To bring them to life we have to connect to emotions and situations. The music, songs, texts and storytelling will be the basis.

Day 4-The character will continue to grow. The storytelling and movements will be improvised in a collective way. Inspired from the Greek Theater we will focus on the protagonist, the chorus and the servants of stage. The protagonist will have the action and the chorus will give support, light and life to the protagonist. The servants will give the voice, the story telling and sounds.

 

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Sånggestaltning

Kursen ger professionella skådespelare möjlighet att arbeta med och utveckla sin egen vokala och musikaliska potential – och att utmana sig själva sångmässigt. Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra – vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Kursupplägg
10.00 – 12.00
Uppvärmning, andning, riktning, avspänning och tonbildning i kroppstonsbildningsteknik i Nadine Georges tradition.

12.00 – 13.00
Lunch

13.00 – 16.00
Master class ackompanjerad av pianisten Arne Tengstrand då deltagarna sjunger sånger enskilt med hela gruppen som publik.

Förberedelser
Varje deltagare ska förbereda två sånger och ta med noter på dem till kursen. Välj gärna sånger utanför din bekvämlighetszon. Vi ska prova, experimentera – inte leverera färdiga resultat.

Pia Olby är sångare, musiker och pedagog sedan slutet av 1970-talet och har mest arbetat som sångare inom musikgenrer där improvisation ingår som ett huvudsakligt begrepp såsom jazz och fri improvisation. Dessutom med mer textbaserad musik som litterär visa, cabaret och även medverkat som sjungande skådespelare i ett flertal uppsättningar på 1980- och 90-talen.

Pia undervisar i ämnet sång/sånggestaltning på Stockholms dramatiska högskola, där hon har ett lektorat i sånggestaltning samt på Musikhögskolan vid Örebro Universitet där hon undervisar i ämnet sång och sångdidaktik och har ett lektorat i Musikalisk gestaltning. Genom åren har hon också lett oräkneliga kurser i improvisation och sånggestaltning både i Sverige och internationellt.

UPPSKJUTEN – Tanken och ordet – lyrik, filosofi och kulturhistoria, 1 juni

Tre ftermiddagar för dig som vill bli en mer spirituell och bildad person – och ett trevligare middagssällskap. ”Dessa eftermiddagar har det som alla matprogram i tv saknar: tankeutbytet, historieberättandet och det bildade samtalet i Montaignes anda: Que sais-je? Vad vet jag?” – säger Henric Holmberg som leder kursen tillsammans med David Fukamachi Regnfors.

Under Henrics kunniga ledning läser gruppen dikter och filosofiska texter och diskuterar och prövar olika sätt att  läsa och uppfatta.

Den sista eftermiddagen 1 juni kastar vi oss bland apelsinklyftor, fikonlöv, äpplen, kort sagt; frukt i dikt. Går det att ana några gemensam nämnare i sättet olika diktare använder sig av frukt i poesi? Eller är ett sådant försök till hopbuntning fruktlös? En experimentell vandring genom lyrikens trädgårdar, där det möjligen smyger sig in en och annan fjäril.

Du kan delta vid ett eller flera tillfällen men måste ansöka till varje tillfälle separat eftersom Henric vill skicka ut texter att repa in i förväg.

Henric Holmberg är skådespelare med rötterna i Musikteatergruppen Oktober (70-talet), Unga Klara (80-talet), Backa Teater (90-talet) och därefter Göteborgs Stadsteater. Han har även regisserat musikteater och i olika sammanhang skrivit om sina erfarenheter – bl. a. boken En sorts skådespelare. På Göteborgs Stadsteater leder han sedan 2005 den offentliga workshopen Ordverkstan. Kursen Tanken och ordet har Henric haft flera gånger på Teateralliansen och det har alltid varit uppskattat.

David Fukamachi Regnfors är skådespelare utbildad vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg, därefter verksam vid bl.a. Backa Teater, Dramaten och teaterkompaniet Jupither & Josephsson. Han är även med och driver en teatergrupp för ungdomar från Afghanistan och Iran. Gruppen har bl.a. framfört Kafkas ”Processen” och en dramatiserad reading av Daniel Yousefis roman ”Den åttonde kontinenten”.

UPPSKJUTEN – Tanken och ordet – lyrik, filosofi och kulturhistoria, 25 maj

reftermiddagar för dig som vill bli en mer spirituell och bildad person – och ett trevligare middagssällskap. ”Dessa eftermiddagar har det som alla matprogram i tv saknar: tankeutbytet, historieberättandet och det bildade samtalet i Montaignes anda: Que sais-je? Vad vet jag?” – säger Henric Holmberg som leder kursen tillsammans med David Fukamachi Regnfors.

Under Henrics kunniga ledning läser gruppen dikter och filosofiska texter och diskuterar och prövar olika sätt att  läsa och uppfatta.

Den andra eftermiddagen 25 maj blir det dikter om dikter. På vilket sätt pratar dikter och diktare med varandra? Vi undersöker dikter som på olika sätt hälsar, hyllar, bråkar eller retas med varandra. Vi läser texter av Göran Palm, Athena Farrokhzad och

Den sista eftermiddagen 1 juni kastar vi oss bland apelsinklyftor, fikonlöv, äpplen, kort sagt; frukt i dikt. Går det att ana några gemensam nämnare i sättet olika diktare använder sig av frukt i poesi? Eller är ett sådant försök till hopbuntning fruktlös? En experimentell vandring genom lyrikens trädgårdar, där det möjligen smyger sig in en och annan fjäril.

Du kan delta vid ett eller flera tillfällen men måste ansöka till varje tillfälle separat eftersom Henric vill skicka ut texter att repa in i förväg.

Henric Holmberg är skådespelare med rötterna i Musikteatergruppen Oktober (70-talet), Unga Klara (80-talet), Backa Teater (90-talet) och därefter Göteborgs Stadsteater. Han har även regisserat musikteater och i olika sammanhang skrivit om sina erfarenheter – bl. a. boken En sorts skådespelare. På Göteborgs Stadsteater leder han sedan 2005 den offentliga workshopen Ordverkstan. Kursen Tanken och ordet har Henric haft flera gånger på Teateralliansen och det har alltid varit uppskattat.

David Fukamachi Regnfors är skådespelare utbildad vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg, därefter verksam vid bl.a. Backa Teater, Dramaten och teaterkompaniet Jupither & Josephsson. Han är även med och driver en teatergrupp för ungdomar från Afghanistan och Iran. Gruppen har bl.a. framfört Kafkas ”Processen” och en dramatiserad reading av Daniel Yousefis roman ”Den åttonde kontinenten”.

TeaterAlliansen

UPPSKJUTEN – Tanken och ordet – lyrik, filosofi och kulturhistoria, 18 maj

Tre våreftermiddagar för dig som vill bli en mer spirituell och bildad person – och ett trevligare middagssällskap. ”Dessa eftermiddagar har det som alla matprogram i tv saknar: tankeutbytet, historieberättandet och det bildade samtalet i Montaignes anda: Que sais-je? Vad vet jag?” – säger Henric Holmberg som leder kursen tillsammans med David Fukamachi Regnfors.

Under Henrics kunniga ledning läser gruppen dikter och filosofiska texter och diskuterar och prövar olika sätt att  läsa och uppfatta.

Den första eftermiddagen 18 maj fördjupar vi oss i poetologi, läran om hur dikter vill komma till. Vi läser texter av bland andra Magnus William Olsson, Kristian Lundberg och Athena Farrokhzad.

Den andra eftermiddagen 25 maj blir det dikter om dikter. På vilket sätt pratar dikter och diktare med varandra? Vi undersöker dikter som på olika sätt hälsar, hyllar, bråkar eller retas med varandra. Vi läser texter av Göran Palm, Athena Farrokhzad.

Den sista eftermiddagen 1 juni kastar vi oss bland apelsinklyftor, fikonlöv, äpplen, kort sagt; frukt i dikt. Går det att ana några gemensam nämnare i sättet olika diktare använder sig av frukt i poesi? Eller är ett sådant försök till hopbuntning fruktlös? En experimentell vandring genom lyrikens trädgårdar, där det möjligen smyger sig in en och annan fjäril.

Du kan delta vid ett eller flera tillfällen men måste ansöka till varje tillfälle separat eftersom Henric vill skicka ut texter att repa in i förväg.

Henric Holmberg är skådespelare med rötterna i Musikteatergruppen Oktober (70-talet), Unga Klara (80-talet), Backa Teater (90-talet) och därefter Göteborgs Stadsteater. Han har även regisserat musikteater och i olika sammanhang skrivit om sina erfarenheter – bl. a. boken En sorts skådespelare. På Göteborgs Stadsteater leder han sedan 2005 den offentliga workshopen Ordverkstan. Kursen Tanken och ordet har Henric haft flera gånger på Teateralliansen och det har alltid varit uppskattat.

David Fukamachi Regnfors är skådespelare utbildad vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg, därefter verksam vid bl.a. Backa Teater, Dramaten och teaterkompaniet Jupither & Josephsson. Han är även med och driver en teatergrupp för ungdomar från Afghanistan och Iran. Gruppen har bl.a. framfört Kafkas ”Processen” och en dramatiserad reading av Daniel Yousefis roman ”Den åttonde kontinenten”.

Foto: Julia Lindemalm

DRAG – for Kings and Queens framflyttad

Workshopen vänder sig till dig, oavsett könsidentitet, som vill utforska nya uttryck inom skådespeleri och gestaltning och är intresserad av eller nyfiken på genus och normkritik.

I workshopen får du  på ett lekfullt sätt utforska drag genom övningar i fysisk gestaltning, attribut och improvisation. Du kommer även få möjlighet att skapa eget material utifrån karaktärs- och textarbete. I kursen varvas praktiska övningar med reflektion och diskussion.

Inom projektet Squeer har PotatoPotato Scenkonst de senaste tio åren skapat föreställningar och workshops som undersöker normer och kategoriseringar utifrån drag-tekniker. Genom sina dragking- och dragqueen-karaktärer har scenkonstkollektivet utmanat och överraskat sin publik i över 35 olika shower. PotatoPotato definierar ”drag” som ett kroppsligt sätt att problematisera genus, på och utanför scenen.

Workshopen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Teatercentrum Södra.

Kursledare är Helena Engberg Tunström och Paulina Göth från PotatoPotato Scenkonst. PotatoPotato är ett experimentellt scenkonstkollektiv baserat i Malmö. Kursledarna har tidigare lett workshops och kurser för bland annat Forum för Levande Historia, Regionteatern Blekinge-Kronoberg, Teaterhögskolan i Malmö, Pedagogisk Inspiration, Linköpings Universitet, Lunds Universitet, och elever i årskurs 8-9 i Malmö. Mer information om PotatoPotato och Squeer finns på deras hemsida: potatopotato.se