MALMÖ: Masterclass – Jaget och rollen

Under dagarna kommer ni undersöka vad förvandlingskonst är:
Hur sammansmältningsprocessen mellan jaget och rollen går till.
Hur fantasin kring en roll blir scenisk verklighet.
Vem är jag och vem är rollen.
Rollens röst och kropp – min röst och kropp.
Skillnader och likheter.

Hur kan vi genom den fysiska förvandlingen komma i kontakt med de undermedvetna impulserna. Och hur påverkar olika genrer vår spelstil.

Jag fick med mig en lust att ta ansvar och makt över mitt egna arbete i en produktion. Jag fick en otrolig inspiration som jag kan ta med mig in i kommande arbete.
Citat från tidigare kursdeltagare

Förberedelse:Välj två monologer som du tar med dig. Det är bra om det mesta av texten kan spelas utan manus (du får mer ut av kursen då). Men du kommer även få jobba med scener för två eller flera medverkande som du får under kursen.

Antal deltagare: 5-7

Philip Zandén är skådespelare och regissör. Han är född 1954 i Göteborg och utexaminerades från Teaterhögskolan i Malmö 1979. I slutet på 1990-talet arbetade han som teaterchef och konstnärlig ledare för Malmö Musikteater där han medverkade och regisserade i flertalet föreställningar. Arbetat många år på institutioner bland andra Göteborgs stadsteater och Stockholms stadsteater, men även på de mindre scenerna t.ex. Brunnsgatan 4.

Motion Capture – i praktiken

Lär dig grunderna för Motion Capture – de grundläggande tekniska förutsättningarna, terminologin samt ett stort fokus på fysiskt skådespeleri och att arbeta i imaginära miljöer. Kursen innehåller bl.a. inslag av improvisation, karaktärsgestaltning och kroppspråk d.v.s. allt som kan ske inom kontexten av de unika möjligheter och restriktioner motion capture erbjuder.

”Jag har lärt mig något helt nytt, fått nya perspektiv. Vikten av fantasi och precision. Alla nya ord. Och en början till en förståelse av ett helt nytt sätt att berätta på.”Citat från tidigare kursdeltagare

Goodbye Kansas:skapar extraordinära visuella upplevelser; prisbelönta VFX, digital animation och performance capture för film, TV-serier, spel, gametrailers och reklamfilmer.

Nicklas Hansson: har bakgrund både som skådespelare och stuntman. Han har varit aktiv i branschen i över 15 år och har bl.a. medverkat i produktioner som Game of Thrones, Walking Dead, Dumbo och Transformers: Last Knight, och även här hemma i Sverige i produktioner som Beck och Morden i Sandhamn. Framförallt är han specialiserad på Motion Capture där han har medverkat i över 50+ produktioner både som skådespelare, stuntman och stuntkoordinator och är ”Head of Swedish Operations” för Mocap Vaults, ett företag som har utbildat i motion capture i snart 10 år.

Antal deltagare:12-13

Klädsel/Förberedelse: Bekväma kläder och inomhusskor. Det är inget träningspass men det kommer vara fysiska övningar.

Kursen görs i samarbete med Dansalliansen d.v.s. det kommer vara både skådespelare och dansare som går workshopen.

DAGLIG TRÄNING MALMÖ: Somatic movement

Denna morgonklass/daglig träning är avsedd för både skådespelare och dansare. Ett samarbete mellan Teateralliansen, Dansalliansen och Danscentrum Syd.

På det här passet kommer fantasi, beröring och improvisation användas för att få tillgång till frihet och spontanitet i hur vi dansar, rör oss och relaterar till varandras kroppar. Tuva kommer att guida er genom djup vila, praktiskt arbete med partner, upplevelsebaserad anatomi, poetiska bilder och improvisationsövningar som skapar ett utrymme för er fysiska kropp att stämma in på en djupare känsla av självet, släppa onödig spänning, bryta vanor och öka er förmåga att lyssna på er själva och er omgivning. Under denna timme övar vi på att släppa behovet av att prestera på ett specifikt sätt och lita på kroppens inneboende intelligens. I vissa klasser kommer rörelserna gå långsammare och djupare, och i andra med mer lekfullhet och intensitet.

Att öppna upp förmågan att röra oss och tänka med öppenhet, lätthet och lekfullhet, samt med intensitet på ett hållbart sätt, kan tillämpas på hur rösten används i en pjäs, vid genomförandet av en koreografi eller t.ex. vid en improvisation.

Materialet i klassen är influerat av somatiska tekniker såsom: Skinner Releasing Technique, Alexander Technique, BodyMind Centering, Ideokinesis, Eva Karczags arbete och improvisationsmetoder från post-Judson danskonstnärer i New York, såsom K.J. Holmes, Stephanie Skura och Deborah Hay.”

Övrigt: Ingen förkunskap krävs. Drop-in gäller – så bara dyk upp på de datum du kan. Det finns dusch och omklädningsrum på plats samt tillgång till kyl/mikro.

Tuva Hildebrand: är en koreograf, performer och pedagog från Skåne med omfattande erfarenhet av somatiska dansmoduler såsom Skinner Releasing Technique, Alexander Technique, BodyMind Centering och Eva Karczags arbete (pionjär inom Release-teknik och somatisk danspraktik). Sedan 2018 har hon arkiverat Eva Karczags pedagogiska metoder genom en MFA-forskning, där hon även undersökt arbetet ur ett socio-politiskt perspektiv. Under åren 2011-2018 bodde Hildebrand i New York och arbetade med koreografer som Stacy Grossfield och Heather Kravas, men ägnade mestadels sin tid åt improvisations- och releasebaserade praktiker genom nära samarbete med pionjärer inom NY downtown-scen, såsom K.J. Holmes, Stephanie Skura, Eva Karczag och många andra under sin tid på Movement Research 2013-2016.  http://tuvahildebrand.com

 

Möt regissören, aktören och kreatören Jakop Ahlbom

Välkommen till ett samtal där Jakop Ahlbom berättar om sin praktik och konstnärskap. Det kommer även finnas möjlighet för frågor.

Datum: 18 juni (tisdag)
Tid: 18.00 dörrarna öppnas (möjlighet att köpa pizza & dryck), samtal 19.00-20.30.
Plats: Teater Tre, Rosenlundsgatan 12, Stockholm
Läs mer/anmäl dig till kvällen på Mimplattformen.se

Jakop Ahlbom Company is a theater company that creates surreal and physical performances that capture the imagination. With a blend of mime, dance, slapstick, music, magic and visual effects they tell universal stories.

I samarbete med Mimplattformen & Teater Tre med bidrag från Konstnärsnämnden.

 

 

 

LED-workshop för scenografer och kostymdesigners – 2 exklusiva platser i Köpenhamn!

Nu finns chansen för dig som scenograf/kostymdesigners att genom TeaterAlliansen kompetensutveckla dig inom ljus och färgdynamik under en 2-dagars workshop på Den Danske Scenekunstskolen!

Två dagars utforskande av färg-dynamik genom föreläsningar och praktiska workshops med Wendy Luedtke, en av belysningsbranschens mest kunniga experter på färgad LED. Workshopen vänder sig både till ljusdesigners och scenografer/kostymdesigners som vill förstå hur belysning påverkar deras arbete.

Antal platser: 2

TeaterAlliansen bekostar de antagna deltagarnas kursplats. Arrangören bjuder på lunch och eftermiddagsfika under båda dagarna. Övriga omkostnader står deltagaren själv för.

Om kursen:

Join us for a 2-Day Exploration of Color Dynamics and Hands-On Workshops with Wendy Luedtke, one of the lighting industry’s most knowledgeable experts in colored LED lighting. The seminar is held in collaboration with and supported by The Lighting Designers’ Copyright Management (LOF).This 2-day, in-person seminar includes lectures and hands-on workshops merging the art and science of color.

Morning seminars kick off with a keynote to mystify, educate, and entertain with visual system trickery and discussion of what and how we see. Seminars continue with color theory, spectral manipulation of colored lighting (metamers), color rendering capabilities of white light sources for architectural applications, and more.

Afternoon hands-on workshops allow you to explore the lessons discussed and demonstrated in morning seminars, explore equipment capabilities, and build on previous experience.

The program offers:

  • In-depth color theory lecture and demonstration
  • Exploration of spectral tunability and its impact on object appearance for both white and colored light
  • Key considerations for fixture evaluation
  • Color control
  • Hands-on exploration of advanced color control using additive color mixing LEDs
  • Lunch and networking

While most of the content is targeted for lighting designers, we welcome related designers such as costume, scenic or interior interested in understanding lighting’s impact on their work.

Om kursledaren:

Wendy Luedtke is the product technology specialist for color at ETC and a member of its Advance Research Group (ARG). In this role, she focuses across product areas on color exploration, science, standards, and education. She lectures on these topics for a range of audiences, from industry experts to design students, and has multiple patents related to LED color mixing. Ms. Luedtke previously served as the product manager for color and lighting at Rosco Laboratories, Inc., and is a veteran lighting designer with theater, live entertainment, corporate event, and architectural experience. She received her degree from New York University’s Tisch School of the Arts, where she later served for more than a decade as an adjunct instructor

Föreställningsbiljett till: Dimanche

Föreställningen är en del av Marionetteaterns internationella festival Pop Up Puppets på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm den 22-25 augusti 2024.
En familj tillbringar söndagen tillsammans, som de alltid brukar göra. Plötsligt skakar väggarna, starka vindar och ösregn härjar utanför, och stormen har bara börjat. Den belgiska dockteaterföreställningen ”Dimanche” målar upp ett humoristiskt och brännande porträtt av hur mänskligheten överraskas av naturens okontrollerbara krafter.
Om föreställningen: Mitt i detta klimatkaos gör huvudpersonerna allt för att behålla sina vardagliga rutiner, som om ingenting har hänt. Samtidigt gör tre resande naturreportrar sitt bästa för att dokumentera apokalypsen. Med den enkla utrustning de har filmar de jordens sista levande arter: tre vilda djur på gränsen till utrotning.
Föreställningen är skriven och regisserad av Julie Tenret från det belgiska kompaniet Focus & Chaliwaté. Tillsammans med Sicaire Durieux och Sandrine Heyraud har hon skapat flera hyllade internationella shower som kombinerar teater med dockor, föremål, skådespelare och video. Det sceniska språk hon använder är i huvudsak visuellt metaforiskt, poetiskt, konstnärligt och mycket nära cinematografisk skildring. Hennes föreställningar är riktade till alla åldrar och behandlar sociala frågor från det intima till det universella.
Skriven och regisserad av: Julie Tenret, Sicaire Durieux och Sandrine Heyraud
Med: Julie Tenret, Sicaire Durieux och Sandrine Heyraud eller: Thomas Dechaufour, Shantala Pèpe, Christine Heyraud, Julie Dacquin och Sophie Leso
Från: 15 år
Läs mer om föreställningen HÄR!
Antal biljetter:
En biljett/ansökan. TeaterAlliansen har totalt 8 biljetter (om många ansöker kommer vi lotta ut biljetterna). Besked lämnas efter sista ansökningsdatum.

Läs mer om festivalen HÄR!

 

Föreställningsbiljett till: Opus II

Föreställningen ingår i Pop Up Puppets International Festival arrangerad av Marionetteatern.
In a seemingly deserted landscape small strange creatures wander around in search of a better life. The spectator realizes that they resemble us humans. They bustle, work, observe. Who are these ”weird people”? What do they think about? A French show where puppets and video games meet.

The spectator positions themselves and moves around a large landscape placed on trestles. Small mysterious and fragile beings wander there in search of a better life, represented here by a multitude of puppets. These strange creatures resemble us. They bustle, work, observe … What are their motivations? What do they think about? Around this miniature landscape, the spectator wanders and, intrigued, tries to answer these questions. As the spectator immerses himself in this unknown landscape, internet users monitor and influence the performances via an online video game created in parallel with the show. When puppets and video game meet.

Opus II is created by the French company The Little Theatre of the End of the World, and is conceived as an installation for puppets, writing, scenography, and contemporary art. A poetic and theatrical performance, a permanent ”work in progress”. They bring together an international community from France to Cuba, from Central Europe to Lebanon. Artists, writers, researchers, and engineers come together around an allegorical representation of the world.

Från: 15 år
Läs mer HÄR!
Antal biljetter:
En biljett/ansökan. TeaterAlliansen har totalt 8 biljetter (om många ansöker kommer vi lotta ut biljetterna). Besked lämnas efter sista ansökningsdatum.

Läs mer om festivalen HÄR!

Föreställningsbiljett till: A very old man with enormous wings

Föreställningen ingår i Pop Up Puppets International Festival arrangerad av Marionetteatern.
On a stage two actors and their audience find something remarkable; A very old man with enormous wings. The Irish puppet maker, Dan Colley, examines the human response to those who are weak, dependent, and different.

The wise neighbour woman tells them he’s an angel. The priest says he’s an imposter. Pilgrims flock to see him, hoping to be healed by him. They leave with something different than what they expected. After consulting with the neighbour, who’s an expert on all things magic, the couple decide to shelter the old man in the chicken coop and feed him with food scraps.

Inspired by Gabriel García Márquez’s dark comic tale, the show taps into both the best and worst of mankind. Using a combination of music, puppetry and live video projection this magical realistic gem is brought to the stage with beautiful, strange, emotional richness.
By: Dan Colley and Riverbank Arts Centre
Based on the short story by: Gabriel Garcia Marquez
Directed by: Dan Colley
Adapted by: Dan Colley, Manus Halligan and Genevieve Hulme Beaman
Produced by: Matthew Smyth

Ålder: från 15 år
Läs mer: HÄR!
Antal biljetter: En biljett/ansökan. TeaterAlliansen har totalt 8 biljetter (om många ansöker kommer vi lotta ut biljetterna). Besked lämnas efter sista ansökningsdatum.
Läs mer om festivalen HÄR!

Gaga och Viewpoints i Göteborg

Gaga och Viewpoints erbjuds av Teateralliansen till professionella scenkonstnärer som en del av Dans- och Teaterfestivalen i Göteborg
Datum:
29-31 augusti
Läs mer/anmäl dig HÄR!

Plats: Konstepidemin, Gröna rummet, Konstepidemins väg 6.
Fri entré, men föranmälan krävs (se länk ovan)

Målgrupp: professionella scenkonstnärer
Antal platser: 22 st
OBS! Var på plats senast 15 minuter innan passet startar, därefter släpps eventuella lediga platser till drop-in/på dörren.
För ytterligare information eller sen avbokning mejla: lisbeth.pettersson@teateralliansen.se.


GAGA med Emma Rozgoni

29-31 aug kl 9:00-10:00

Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Companys konstnärliga ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp, för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera sinnena och fantasin.

Emma Rozgoni är uppvuxen i Sverige och utbildad dansare vid Konsthögskolan i Oslo, idag med sin bas i Stockholm. Efter många års utforskande i Gaga-tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012.
Arrangeras i samarbete med Gaga Sweden/ilDance.

VIEWPOINTS med Anne Jonsson
29-31 aug kl 11:00-12:00
(möjligt att värma upp från 10.30)

Improvisationsmetoden Viewpoints är ett sätt att skapa och lära känna ett sceniskt material utifrån gemensamt fysiskt arbete på golvet med tidsmässiga och rumsliga fokus. Genom improvisationer utifrån specifika förhållningssätt till tid och rum agerar och reagerar du på de impulser du får. Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktören/artisten.

Anne Jonsson är konstnärlig ledare för Teater 3 i Stockholm. Men hon är också regissör som arbetar med rörelsebaserad scenkonst och är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Ann arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.

DET LITE MINDRE ENSAMMA KONSTNÄRSKAPET 

– En tvärdisciplinär workshop kring samskapande scenkonstprocesser och delat avsändarskap med utgångspunkt i Poste Restantes metoder och konstnärliga praktik

Under en 2-dagars tvärdisciplinär workshop ger Linn Hilda Lamberg och Stefan Åkesson från Poste Restante deltagarna möjlighet till en praktisk djupdykning inom ämnet samskapande processer och delat avsändarskap, dess utmaningar och möjligheter.

Utifrån frågeställningar som Vem har ansvar för vad? Hur vet man när man har tagit ett beslut? Vad händer om jag ångrar mig? Hur kan jag få sällskap i det som oroar mig mest? Och hur kan jag sluta känna mig hotad av min kollegas förslag? delar Poste Restante med sig av sina egna metoder och tillvägagångssätt för att skapa mer utrymme för gemensamhet i arbetsprocessen. Genom samtal och praktiska övningar vrider och vänder vi på vad samskapande kan innebära.

Målgrupp: Workshopen riktar sig till professionella frilansande skådespelare, dansare, regissörer, scenografer och kostymdesigners och riktar sig både till deltagare med och utan tidigare erfarenhet av scenkonstnärliga samskapandeprocesser.

Poste Restante utgörs av Linn Hilda Lamberg och Stefan Åkesson som båda fungerar som regissörer/dramaturger/scenografer. Sedan 2007 har de genomfört ett flertal storskaliga performanceverk och presenterats på internationella festivaler såsom Baltic Circle, (FI) Santiago A Mil (CL) och Salzburger Festspeiele (AT). Gruppen arbetar plats- och situationsspecifikt och tar sina besökare till oväntade platser såsom övergivna kontor, nattöppna kyrkor, anonyma bakgator och svåråtkomliga ambassadvillor. Platsen är ofta hyperrealistisk, funktionell och helt ställd till besökarnas förfogande. Situationen andas ofta en form av igenkänning, ibland i form av kuslig förnimmelse och ibland i form av nostalgi. I Poste Restantes verk utgör varje besökare verkets mittpunkt, huvudperson och slutgiltiga mottagare. Varje besökare möts med respekt för hennes särskilda förutsättningar. Informationen är alltid tydlig och deltagandet konkret. Beslut måste fattas. Glas måste krossas. Rädslor måste utmanas.

Workshopen genomförs i samarbete mellan TeaterAlliansen och Dansalliansen.