Strukturen i storytelling

Lär dig strukturera ditt filmmanus på ett professionellt sätt och få kunskap om den underliggande strukturen i all god storytelling.

Det grundläggande problemet som de flesta filmmanus har, är att inte storyn fungerar. Det är den första orsaken till att de blir refuserade av filmbolagen. Du kan skriva briljanta scener och fräcka dialoger. Det hjälper ändå inte. En fungerande story innehåller en process där huvudpersonen genomgår kris och utveckling. Det innebär specifika steg som är väl utvecklade inom psykologin och i mytologiska berättelser.

Här får du i föreläsningsform lära dig att strukturera din berättelse på ett professionellt sätt – hur du får innehåll och form att länkas samman och hur du får storyn att vara psykologiskt trovärdig. Föreläsningen varvas med filmexempel.

Kurt Öberg är dramaturg, manusförfattare och manuslärare. Han startade filmmanusutbildningen Manuspiloterna 2005 och har sedan dess varit huvudlärare och pedagogiskt ansvarig. Kurt har själv skrivit för scen och för film under 25 års tid och har arbetat med manusutveckling för bl a SF Studios Production AB, Jarowskij Sverige AB, Nordisk film, Filmlance International AB, B-Reel feature films AB, Indiansummer film, StellaNova Film AB, Populate, Unlimited Stories AB, Dansk skalle, St Paul Film AB, Everspring AB, Mantaray Film AB, Omanovic Production AB, Art&Bob Film och Film i Skåne.

Han är författare till ex. den portugisiska långfilmen ”Lavado em Lagrimas”, i regi av Rosa Couthino Cabral, och den prisbelönta filmen ”Hoppet” (bästa manus på Chicagos filmfestival), i regi av den norske regissören Petter Naess. Kurt har varit dramaturg/manusutvecklare till ex. den guldbaggenominerade filmen ”Måste Gitt”, av Ivica Zubak.

Viewpoints med Anne Jonsson

Denna kurs görs i samarbete med Dansalliansen och riktar sig därmed både till professionella skådespelare och dansare. Improvisationsmetoden Viewpoints är ett sätt att skapa och lära känna ett scenisk material utifrån gemensamt fysiskt arbete på golvet med tidsmässiga och rumsliga fokus. Genom improvisationer utifrån specifika förutsättningar agerar och reagerar du på de impulser du får. Dessa reaktioner ligger sedan till grund för det fortsatta arbetet.

Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktören/artisten.

Viewpoints bygger på nio förhållningssätt till tid och rum.

Tidsmässiga kategorier:

  • Tempo
  • Varaktighet
  • Repetition
  • Impuls

Rumsliga kategorier:

  • Form
  • Gest
  • Arkitektur
  • Topografi
  • Rumsliga relationer

Anne Jonsson är regissör som arbetar med rörelsebaserad scenkonst och är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Ann arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.

Antal platser: 10

Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed kan upplägget komma att ändras.

Ljudboksinläsning x 2

Två kurser i ljudboksinläsning anordnas vecka 34 respektive 38. Den vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under en vecka får du en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den. OBS! I ansökan anger du om du kan gå båda veckorna eller enbart söker till en av dem. Antagning till kurserna sker samtidigt och senast vecka 32.

Tillsammans med medarbetare från Visuellt Ljud lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning.

Deltagarna får också prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Kurslängden är fem dagar. Måndag eftermiddag och fredag förmiddag arbetar alla kursdeltagare i helgrupp. Tisdag, onsdag och torsdag delas kursdeltagarna i två grupper och arbetar halvdag, eftermiddag eller förmiddag. Gruppindelning sker vid kursstart. Inför varje arbetspass är det viktigt att ha utrymme för förberedelse. Denna förberedelse ligger utanför kursens tider för undervisning. Kursen genomförs i samarbete med Visuellt Ljud AB som därför kommer att ha inflytande över antagningsprocessen.

Kursdatum
Vecka 34
d.v.s 23.-27/8
alt.
Vecka 38 20-24/9

Upplägg
Måndag ALLA 11 13.00-16.00
Tisdag Förmiddagsgrupp 09.00-12.00, eftermiddagsgrupp 13.00-16.00
Onsdag Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Torsdag  Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Fredag  ALLA 09.00-13.00

Visuellt Ljud i Stockholm AB är en av Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 2000 inspelade titlar. Kursledare är Lars Jansson och Anders Brisling.

Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed kan upplägget komma att ändras.

Allt du någonsin velat fråga om tidskontot

Efter en kort introduktion om tidskontots funktioner svarar kansliet på frågor med koppling till kontot. Vad är egentligen skillnaden mellan 3-årskontot och anställningskontot, hur ”räknas” olika typer av tjänstledighet, får man vilandetid vid sjukdom, vad händer med tidskontot om man vill studera, hur räknas inspelning av Dagens dikt, osv?

 

Länk till samtalet HÄR!

https://us02web.zoom.us/j/89273918438?pwd=RUxZOVEyaU9kNFFYS0cyQnFQTDM2dz09

Meeting ID: 892 7391 8438
Passcode: 561629

TeaterAlliansens kompetensutveckling

Self Tape och filmskådespeleri – kurs i Malmö

Under en vecka får du arbeta med fullt fokus på filmskådespeleri och bli bekväm med kameran.

Kursinnehåll:
introduktion och teori
improvisationsövningar
kameraövningar
relation till kameran och tekniken.
arbeta med scener framför kameran.
bedöma eget arbete, selftaping och showreels
showreelfilmning

Patrik Karlson har arbetat professionellt som skådespelare sedan 1995 med i princip fullt fokus på filmskådespeleri sedan 2000. Det har blivit över 200 produktioner framför kameran sedan dess, både nationellt och internationellt. Sedan år 2017 är Patrik kopplad till Ruth Franco Talent i Madrid, en av Spaniens större skådespelaragenturer https://www.ruthfranco.com/en/

Antal platser: 6-7
Denna gång kommer skådespelare i Skåne prioriteras utifrån att hålla nere resandet till och från kursen.

Allt du någonsin velat fråga om tidskontot

Efter en kort introduktion om tidskontots funktioner svarar kansliet på frågor med koppling till kontot. Hur ”räknas” olika typer av tjänstledighet, får man vilandetid vid sjukdom, vad händer med tidskontot om man vill studera, hur räknas inspelning av Dagens dikt, vad är egentligen skillnaden mellan 3-årskontot och anställningskontot osv,?

Zoomlänk HÄR!
Meeting ID: 885 0350 1662, Passcode: 791630

 

Kollegialt samtal – Helander

Ett samtal med Karin Helander om försöken att hitta de variabler som mäter kvalitet på kultur. Efter en inledning av Karin blir det möjlighet till samtal/frågor.

Karin Helander är professor i teatervetenskap vid Stockholms universitet och Kungl. Vitterhetsakademiens ständiga sekreterare.

Ingen ansökan behöver göras. Alla anställda är varmt välkomna.

Zoomlänk HÄR!
Meeting ID: 861 5200 1198, Passcode: 874504

Kollegialt samtal – Friberg

Välkommen till ett samtal med Ulf Friberg (skådespelare och lektor) med utgångspunkt i hans avhandling ”Den kapitalistiske skådespelaren – aktör eller leverantör” från 2014. Vilka var de viktiga frågeställningarna då och vad har förändrats på de sju år som gått sedan avhandlingen presenterades? Ulf inleder och sedan öppnar vi upp för frågor och reflektion.

Moderator:
Pontus Plænge.

”Skådespelaren har sin kropp, sitt jag som instrument. Kroppen tänker, jaget finns i rummets utsträckning. Delvis likartat ser jag skådespelaren i och utanför sitt arbete. Skådespelaren behöver inte ta med sig rollen hem, det kan till och med vara bra att inte göra det. Men, skådespelaren tar med sig sig själv i arbetet. Minnen, erfarenheter, tankar, åsikter, ’den levda kroppen’. Jag påstår att om skådespelaren tystnar i verkligheten, krymper hennes fantasi på scenen. ’Rädslan urholkar själen’.”
/Ulf Friberg

Ingen ansökan behöver göras. Alla anställda är varmt välkomna.
Zoomlänk HÄR!
Meeting ID: 896 0692 4708 Passcode: 967558

Immersiv teater

OBS! Ansökningstiden har passerats, men det finns eventuellt EN reservplats ledig. Kontakta TeaterAlliansen direkt om du är intresserad på: lisbeth.pettersson@teateralliansen.se eller 0729 71 26 13.

Kursbeskrivning:
När publiken är med på/i scenen – skådespelarens arbete i omslutande/immersiv teater. Vad kräver det? Vad bör man tänka på? Tänka annorlunda om? Hur gör man?

Under det senaste dryga decenniet har den immersiva teatern fullkomligt exploderat i ett internationellt perspektiv, den har utvecklats och växt och drar en ny publik till teatern. Även i Sverige har den immersiva teatern börjat synas mer. Bli en dåre, Satans demokrati, Barnens underjordiska scen, Ögat, Skogen är några svenska exempel på omslutande scenkonst. Punchdrunk är den mest kända internationella gruppen, med föreställningar i London , New York och Shanghai.

Gemensamt för den immersiva teatern är att publiken omges av föreställningen, de får kliva in i föreställningens värld och röra sig runt i den. Något som påverkar skådespelarens arbete.

Under fem kursdagar får du möjlighet att praktiskt arbeta med immersiv teater och lära dig mer om vad begreppet innebär. Kursen startar med en inledande föreläsning och därefter övningar i olika miljöer.

Anna Mannerheim arbetar som regissör, dramatiker och skådespelare. Hon håller också workshops har bl.a. undervisat i immersiv teater och kollektivt skapande på Stockholms konstnärliga högskola. Hon har en konstnärlig master i teater på  Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet och är utbildad skådespelare vid Teaterhögskolan i Göteborg. Omslutande verk hon arbetat med är t.ex. Satans demokrati och Medearum. I höst regisserar hon en ny immersiv föreställning för skolan på Temporarity. Läs mer HÄR!

Antal deltagare: 7-12 (beroende på rådande rekommendationer)

TeaterAlliansen, skådespelare, kompetensutveckling

Dream Work for actors

Within each of us resides an unconscious realm of dreams. When we lift these dreams to the surface and nurture them, we find they have a lot to offer us.The images, emotions and feelings from our dreams spark insights we don’t have in the waking world. When we explore our experiences in the non-waking world we often find creative freedom. In this course we will be working with the screenplay, ”Juno”. Through journaling, drawing, and writing you will converse with your inner self in a way that opens you to authentic acting. 

Join us for this exciting course and learn how to harness the power of your dreams.

Antal platser: 12
Språk: engelska

Kirk Baltz is a Hollywood-based renowned actor and acclaimed acting coach. From the start of his career Baltz has studied extensively in NYC and LA with noted teachers like Sandra Seacat, Greg Zittle, Susan Batson, Tony Greco, and Penny Allen; who are responsible for the training (and in some cases the continued coaching), of actors such as Ryan Gosling, Nicole Kidman, Andrew Garfield, Laura Dern, Mickey Rourke, Jessica Lange, Harvey Keitel and Phillip Seymour Hoffman.

As an acting teacher, Kirk Baltz works with actors, writers and directors all over the world helping them gain a better understanding of strong acting techniques and staying authentic in the work, thus gaining a more striking presence on stage and on film. He has appeared in numerous television shows.

 

Cia Eriksson gick förra kursen med Kirk och jag bad henne skriva några rader om sin upplevelse:
Kirks entusiasm, värme och generositet gör att han skapar ett alldeles särskilt slags rum att arbeta i – också över zoom. Jag fick under hans kurs kontakt med delar av mig själv som jag glömt att jag hade. Hans metod och sätt att lära ut dem satte mig i kontakt med den intuitiva kärnan i skådespeleriet – det som från allra första början gjorde att jag ville skådespela. Jag fick kontakt med mig själv, med min förmåga – men viktigast av allt – med min medspelare och med materialet vi arbetade med. 

Det finns en befriande hängivenhet i arbetet som sällan kommer fram när man ska sitta och analysera och göra allt enligt ”the book”. Vems bok egentligen? Kirk erbjuder något helt annat – genom tydliga och enkla principer låter han en få tag på den ärlighet, närvaro och emotionella tillgänglighet som jag sökt i så många år – men först nu inser har funnits där hela tiden. Jag behövde bara släppa taget och ge mig hän.

OBS! kursen är på kvällstid och det kommer innebära förberedelsearbete och även visst arbete mellan de olika kurstillfällena.