STRATEGIVERKSTAD 29/3

Alla är välkomna (online via zoom). Ingen föranmälan behövs.

Direktlänk till dagen (29/3) HÄR eller enligt uppgifter nedan:

https://us02web.zoom.us/j/86435057845?pwd=VlU3YWZFQi9EQXNOZXhRajhYaGY1UT09

Meeting ID: 864 3505 7845
Passcode: 312236

Dagens ämne: Möt Tobias Elvhage, filmare, regissör och föreläsare som ger dig tips och råd för hur du gör din selftape eller presentationsfilm ännu bättre. Du får också möjlighet att ställa frågor och få feedback.
Varför verkstad: skapa bättre förutsättningar att kunna få nya uppdrag. Bolla strategier och material samt få träffa kollegor. Ett sätt att fylla på arbetslusten.

Vad händer: Du kopplar upp dig för att få jobba i samråd med kollegor och ”specialister”

STRATEGIVERKSTAD 15/3

Alla är välkomna (online via zoom). Ingen föranmälan behövs.

Direktlänk till dagen (15/3) HÄR eller enligt uppgifter nedan:

https://us02web.zoom.us/j/84961031809?pwd=OWsyS2xtOHlkZjRXa0VWL0kvVjhBZz09

Meeting ID: 849 6103 1809
Passcode: 058653

Dagens ämne: Vem skall jag skriva till/ vända mig till när jag skickar mitt CV och intresseanmälan?


Varför verkstad:
skapa bättre förutsättningar att kunna få nya uppdrag. Bolla strategier och material samt få träffa kollegor. Ett sätt att fylla på arbetslusten.

Vad händer: Du kopplar upp dig för att få jobba i samråd med kollegor och ”specialister”

Viewpoints – torsdagar i april

TeaterAlliansen och Dansalliansen erbjuder torsdagsträning i Viewpoints  för yrkesverksamma skådespelare och dansare:

Datum: 22 april

Tid: kl. 09.15-10.00

Du ska vara uppvärmd innan passet och kan därmed t.ex boka in dig på GAGA eller värma upp på annat sätt.

Anmälan till Viewpoints (och GAGA) släpps upp veckovis. Vecka 16 bokas; HÄR.
Ange din aktuella mejladress. Länk till passet mejlas ut samma dag till den mejladress du angivit.

Improvisationsmetoden Viewpoints bygger på nio förhållningssätt till tid och rum och är ett sätt att skapa utifrån gemensamt fysiskt arbete med tidsmässiga och rumsliga fokus. Genom improvisationer utifrån specifika förutsättningar agerar och reagerar du på de impulser du får. Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktören/artisten och nu tar vi det vidare till onlineträning.

Kursledare: Anne Jonsson är regissör som arbetar med rörelsebaserad scenkonst och är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Ann arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.

 

Språk, rörelse, musik

Du kommer i kursen arbeta med rörelsens och musikens betydelse inom teatern. Kursen syftar till ett musikaliskt språkligt tänkande och görande genom rörelse. Förmågan att agera musikaliskt utifrån nyckelorden: närvaro, struktur och flöde. Vad innebär det att agera musikaliskt? Vi kommer att utgå från begrepp som paus, crescendo, melodi, tonart, inre och yttre tempo med tyngdpunkt på rytmik.

Vad vet kroppen, vad kan kroppen uttrycka, vad kan kroppen inte uttrycka, syns tankar i det kroppsliga uttrycket, hur får en icke danstränad kropp få ett verktyg genom rörelse i sitt arbete som skådespelare, kan det kroppsliga och det språkliga skiljas åt och löpa parallellt, kan de assimileras till ett uttryck?

Du kommer genom träning och improvisation att arbeta med:

  • Avspänning
  • Kroppskännedom och det kroppsliga lyssnandet till den egna rörelsen, rummet och till den andre.
  • Synliggöra den egna fysiska dialekten
  • Kroppens artikulationsförmåga i ett vidgat uttrycksregister i delredovisningar
  • Synliggöra (hörliggöra…) egna metoder för det fysiska uttrycket integrerat med text- och röstarbete i det sceniska arbetet 

Susanne Jaresand är verksam som koreograf och professor i rytmik och rörelse. År 2014 tilldelades Susanne medel från Vetenskapsrådet för konstnärlig forskning med frågor om begreppet lyssnande i dans och i musik. Hon har gjort närmare femtio egna fria koreografier och engagerats för ett stort antal uppsättningar på bl.a. Kungliga Dramatiska Teatern, Drottningholms Slottsteater, Judiska Teatern, SVT, Norrrlandsoperan och Malmö Operan.

”Det jag upplever som är det berörande och meningsfulla är den naturliga rytmen och att följa en konstnärlig utveckling av varje individs egenart – i ett lyssnande tänkande och förhållningssätt.” 

Förslag på litteratur: Skådespelarens musikalitet, Sven Bjerstedt

https://www.researchgate.net/publication/330500173_BeautySchonheitSkonhet_An_Artistic_Research_Project_in_Music_and_Dance

Antal platser: 12

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Mod, kommunikation och presentation

Att som yrkesverksam, ofta frilansande, skådespelare, presentera sig själv och sitt kunnande handlar ofta om mod. Att ha modet att summera ett ibland långt yrkesliv på några få minuter. Men också modet att hitta formen till att på rätt sätt kommunicera och presentera sitt kunnande och konstnärskap för en presumtiv arbetsgivare så att det enkelt framkommer vem man är som yrkesperson och vad man har för erfarenhet och färdigheter att erbjuda.

Det handlar inte om att sälja sig själv, det handlar om att presentera sig och vad man kan. I. Hermann

Genom enkla men konkreta presentationsövningar går vi igenom hur varje deltagare kan hitta adekvata sätt att förbereda sig på inför ett möte med en regissör, teaterchef, producent eller casting director.

  • Vi tar också reda på hur vi hittar vägar att nå presumtiva uppdrag- och arbetsgivare.
  • Hur formulerar vi bäst brev och cv:n till de yrkespersoner vi vill nå?
  • Hur fungerar en egen hemsida?
  • Vilket är behovet av att ha en egen agent?
  • Deltagarna har möjlighet att ta med CV, showreel eller annat presentationsmaterial för feedback från Imor.

Vi kommer att arbeta under intensiva 4 dagar med hemuppgifter inför varje dag som en obligatorisk del av kursens upplägg.

Imor Hermann, teaterregissör, castingdirector och leg psykoterapeut.
Han delar numera sin tid mellan Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm som casting director efter ett långt yrkesliv inom filmen och som psykoterapeut på en egen mottagning i Stockholm. Imor har under många år gett kursen bland annat på Teaterhögskolorna i Stockholm och i Luleå, Kulturakademien och Teater- och Dansalliansen.

Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed kan ovanstående upplägg komma att ändras.

Antal platser: 8-10

STAND-UP

Välkommen att testa stand-up under en vecka! 

Hur är känslan att stå ensam på scenen och roa sin publik? Hur skriver man skämt? Hur framför du dem effektivast?

Här får du, tillsammans med övriga kursdeltagare, under några intensiva dagar pröva dig fram under varm handledning.

Ta chansen att slänga dig ut!

Babben Larsson: Utbildad skådespelare i botten som gjort allt möjligt sedan dess, regisserat, sjungit men framför allt jobbat med humor i alla dess former. Hon är en av Sveriges främsta ståuppkomiker, slog igenom i ”Släng dig i brunnen” och har bl a producerat fem egna soloföreställningar. Har lett ett 20-tal kurser i stå upp-komik, bl a på Dramatiska Institutet och Teaterhögskolan. År 2008 fick hon Karamelodiktstipendiet, med motiveringen ”för att hon med humor och glädje, så giftigt och precist kan leverera – inte bara poänger och ’one-liners’ – utan även ädel sång och textkonst med träffsäker tajming”.

OBS! Om du antas på kursen måste du förutom kurstiden ha möjlighet att göra hemuppgifter på kvällarna.

Antal platser: 7

 

GAGA för skådespelare/Malmö

TeaterAlliansen arrangerar under hösten GAGA för yrkesverksamma skådespelare. Passbokning krävs p.g.a. att platserna är begränsade.

Gaga är det rörelsespråk som utvecklats av Ohad Naharin under många år, parallellt med hans arbete som koreograf och konstnärlig ledare (1990-2018) av Batsheva Dance Company. Gaga ger en ram för att upptäcka och stärka kroppen med flexibilitet, uthållighet, smidighet och koordination och samtidigt stimulera alla sinnena och fantasin. Detta pass av Gaga People kräver inga förkunskaper och anpassas efter gruppen av skådespelare som närvarar.

KARI VIG PETERSEN: Kari is a dancer and dance teacher living and working in Copenhagen, Denmark. She holds her bachelor degree in dance from Iceland Academy of the Arts. Kari participated in the Gaga Teacher Training Program in Tel Aviv, where she trained under Bosmat Nossan, Saar Harari and Ohad Naharin. She became a certified Gaga teacher in 2019. She is currently teaching Gaga for both dancers and non-dancers in Copenhagen, Denmark and Norway.

Längd: 60 minuter
platser:
9
Språk: engelska
Ingen förkunskap krävs, men föranmälan krävs. Uppge det mobilnummer och mejladress där vi kan nå dig på om förutsättningarna för passets genomförande skulle ändras. Glöm inte att avanmäla dig om du får förhinder.

Boka ditt pass vecka 38-43 HÄR!
Ingen träning vecka 44
Boka ditt pass vecka 45-50
HÄR!

Aktuella datum:
18/10, 25/10, 8/11, 15/11, 22/11, 29/11, 6/12, 13/12
Ingen träning vecka 44

Adress: Danscentrum

GAGA-träningen i Malmö görs i samarbete med ilDance och Teatercentrum SYD

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

STRATEGIVERKSTAD 1/3

Alla är välkomna (online via zoom).

Tid: 10.00-12.00

Direktlänk till dagen (1/3) HÄR eller enligt instruktioner nedan:

https://us02web.zoom.us/j/85705381888?pwd=Rk5tTzhpQlh0Qm5xNHQzME9hUS9nUT09

Meeting ID: 857 0538 1888
Passcode: 732116

Dagens ämne:

Vem skall jag skriva till/ vända mig till när jag skickar mitt CV och intresseanmälan?

 

 

 

JUMP IN AND IMPROVISE! Online


During these times of an ever-shifting reality, the skill of improvisation is not only helpful it is indeed essential. To be supple as an artist is both liberating and empowering. 

Since most auditions and even rehearsals and some filming will be on-line, I thought it would be fun and helpful to explore how to improvise on Zoom. I am offering an improvisation workshop specifically to explore this technique to allow you to free your bodies and work on being ‘in the moment’ and reacting in real time to the other actor physically, emotionally and creatively. This class is character, not comedy, based. The improvisations will be both dramatic and comedic with the goal being to create truthful characters, circumstances and exchanges. 

We will begin the class with body and voice work to loosen and warm you up. Then I will set the improv for the class and pair people up. Each class will be a different situation based on different characters and/or around specific audition material.

Sheila Gray has run an independent acting studio based in Manhattan since 1990, where she teaches weekly group classes and intensive workshops. Sheila also coaches clients privately for theatre, film, television and a wide range of special projects. Though she works with many well-established performers, Sheila is also renowned for her ability to develop less experienced ones by giving them a strong and enduring foundation and technique. Läs mer HÄR!

TA – Kollegialt samtal

Torsdag 11/2 kl. 10.00-11.30 (ramtid)

Zoomlänk HÄR!

https://us02web.zoom.us/j/83845875321?pwd=eHRWcFZzL2tmbXFOZU4xOWY4MXZEUT09

Meeting ID: 838 4587 5321
Passcode: 103148

Välkommen (ingen föranmälan/bekräftelse)