TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Sånggestaltning

OBS! PGA SEN AVANMÄLAN FINNS EN LEDIG PLATS TILL KURSEN SOM DRAR IGÅNG 18/8. Mejla lisbeth.pettersson@teateralliansen.se om du är intresserad och kan datum enligt nedan.

Pia Olby ger i augusti en sexdagars kurs i sånggestaltning. Kursen är ett samarbete mellan TeaterAlliansen och Dansalliansen och därmed kommer både professionella skådespelare och dansare antas. Du ges möjlighet att arbeta med och utveckla din egen vokala och musikaliska potential – och att utmana dig själva sångmässigt. Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje deltagare individuellt inför de andra – vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande.

Kursupplägg

10.30-13.00

Uppvärmning, andning, riktning, avspänning och tonbildning i kroppstonsbildningsteknik enligt Nadine George.

Lunch ca 13.00-14.00

14.00 – 16.30
Master class med pianist. Deltagarna sjunger sånger enskilt med hela gruppen närvarande.

Förberedelser: Varje deltagare ska förbereda två sånger. Ta med någon typ av ackompanjemangsutskrift till pianisten,  noter eller ackordanalys. Välj gärna sånger utanför din bekvämlighetszon. Vi ska prova, experimentera – inte leverera färdiga resultat.

Pia Olby är sångare, musiker och pedagog sedan slutet av 1970-talet och har mest arbetat som sångare inom musikgenrer där improvisation ingår som ett huvudsakligt begrepp såsom jazz och fri improvisation. Dessutom med mer textbaserad musik som litterär visa, cabaret och även medverkat som sjungande skådespelare i ett flertal uppsättningar på 1980- och 90-talen.

Pia undervisar i ämnet sång/sånggestaltning på Stockholms dramatiska högskola, där hon har ett lektorat i sånggestaltning samt på Musikhögskolan vid Örebro Universitet där hon undervisar i ämnet sång och sångdidaktik och har ett lektorat i Musikalisk gestaltning. Genom åren har hon också lett oräkneliga kurser i improvisation och sånggestaltning både i Sverige och internationellt.

Platser: 8 (4 dansare & 4 skådespelare)

Strukturen i storytelling

Lär dig strukturera ditt filmmanus på ett professionellt sätt och få kunskap om den underliggande strukturen i all god storytelling.

Det grundläggande problemet som de flesta filmmanus har, är att inte storyn fungerar. Det är den första orsaken till att de blir refuserade av filmbolagen. Du kan skriva briljanta scener och fräcka dialoger. Det hjälper ändå inte. En fungerande story innehåller en process där huvudpersonen genomgår kris och utveckling. Det innebär specifika steg som är väl utvecklade inom psykologin och i mytologiska berättelser.

Här får du i föreläsningsform lära dig att strukturera din berättelse på ett professionellt sätt – hur du får innehåll och form att länkas samman och hur du får storyn att vara psykologiskt trovärdig. Föreläsningen varvas med filmexempel.

Kurt Öberg är dramaturg, manusförfattare och manuslärare. Han startade filmmanusutbildningen Manuspiloterna 2005 och har sedan dess varit huvudlärare och pedagogiskt ansvarig. Kurt har själv skrivit för scen och för film under 25 års tid och har arbetat med manusutveckling för bl a SF Studios Production AB, Jarowskij Sverige AB, Nordisk film, Filmlance International AB, B-Reel feature films AB, Indiansummer film, StellaNova Film AB, Populate, Unlimited Stories AB, Dansk skalle, St Paul Film AB, Everspring AB, Mantaray Film AB, Omanovic Production AB, Art&Bob Film och Film i Skåne.

Han är författare till ex. den portugisiska långfilmen ”Lavado em Lagrimas”, i regi av Rosa Couthino Cabral, och den prisbelönta filmen ”Hoppet” (bästa manus på Chicagos filmfestival), i regi av den norske regissören Petter Naess. Kurt har varit dramaturg/manusutvecklare till ex. den guldbaggenominerade filmen ”Måste Gitt”, av Ivica Zubak.

Viewpoints med Anne Jonsson

Denna kurs görs i samarbete med Dansalliansen och riktar sig därmed både till professionella skådespelare och dansare. Improvisationsmetoden Viewpoints är ett sätt att skapa och lära känna ett scenisk material utifrån gemensamt fysiskt arbete på golvet med tidsmässiga och rumsliga fokus. Genom improvisationer utifrån specifika förutsättningar agerar och reagerar du på de impulser du får. Dessa reaktioner ligger sedan till grund för det fortsatta arbetet.

Metoden är skapad av Mary Overlie och Anne Bogart. Den används ofta för att bygga ensembler och skapa kompositionsmaterial till föreställningar, men även som en träning för aktören/artisten.

Viewpoints bygger på nio förhållningssätt till tid och rum.

Tidsmässiga kategorier:

  • Tempo
  • Varaktighet
  • Repetition
  • Impuls

Rumsliga kategorier:

  • Form
  • Gest
  • Arkitektur
  • Topografi
  • Rumsliga relationer

Anne Jonsson är regissör som arbetar med rörelsebaserad scenkonst och är utbildad på Ecole de mime corporel dramatique i London, England och har tränat Viewpoints för Anne Bogart och SITI Company i NY, USA. Ann arbetar även som lärare i rörelsebaserad scenkonst och devising.

Antal platser: 10

Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed kan upplägget komma att ändras.

Ljudboksinläsning x 2

Två kurser i ljudboksinläsning anordnas vecka 34 respektive 38. Den vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under en vecka får du en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den. OBS! I ansökan anger du om du kan gå båda veckorna eller enbart söker till en av dem. Antagning till kurserna sker samtidigt och senast vecka 32.

Tillsammans med medarbetare från Visuellt Ljud lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning.

Deltagarna får också prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Kurslängden är fem dagar. Måndag eftermiddag och fredag förmiddag arbetar alla kursdeltagare i helgrupp. Tisdag, onsdag och torsdag delas kursdeltagarna i två grupper och arbetar halvdag, eftermiddag eller förmiddag. Gruppindelning sker vid kursstart. Inför varje arbetspass är det viktigt att ha utrymme för förberedelse. Denna förberedelse ligger utanför kursens tider för undervisning. Kursen genomförs i samarbete med Visuellt Ljud AB som därför kommer att ha inflytande över antagningsprocessen.

Kursdatum
Vecka 34
d.v.s 23.-27/8
alt.
Vecka 38 20-24/9

Upplägg
Måndag ALLA 11 13.00-16.00
Tisdag Förmiddagsgrupp 09.00-12.00, eftermiddagsgrupp 13.00-16.00
Onsdag Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Torsdag  Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Fredag  ALLA 09.00-13.00

Visuellt Ljud i Stockholm AB är en av Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 2000 inspelade titlar. Kursledare är Lars Jansson och Anders Brisling.

Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och därmed kan upplägget komma att ändras.

Allt du någonsin velat fråga om tidskontot

Efter en kort introduktion om tidskontots funktioner svarar kansliet på frågor med koppling till kontot. Vad är egentligen skillnaden mellan 3-årskontot och anställningskontot, hur ”räknas” olika typer av tjänstledighet, får man vilandetid vid sjukdom, vad händer med tidskontot om man vill studera, hur räknas inspelning av Dagens dikt, osv?

 

Länk till samtalet HÄR!

https://us02web.zoom.us/j/89273918438?pwd=RUxZOVEyaU9kNFFYS0cyQnFQTDM2dz09

Meeting ID: 892 7391 8438
Passcode: 561629

TeaterAlliansens kompetensutveckling

Self Tape och filmskådespeleri – kurs i Malmö

Under en vecka får du arbeta med fullt fokus på filmskådespeleri och bli bekväm med kameran.

Kursinnehåll:
introduktion och teori
improvisationsövningar
kameraövningar
relation till kameran och tekniken.
arbeta med scener framför kameran.
bedöma eget arbete, selftaping och showreels
showreelfilmning

Patrik Karlson har arbetat professionellt som skådespelare sedan 1995 med i princip fullt fokus på filmskådespeleri sedan 2000. Det har blivit över 200 produktioner framför kameran sedan dess, både nationellt och internationellt. Sedan år 2017 är Patrik kopplad till Ruth Franco Talent i Madrid, en av Spaniens större skådespelaragenturer https://www.ruthfranco.com/en/

Antal platser: 6-7
Denna gång kommer skådespelare i Skåne prioriteras utifrån att hålla nere resandet till och från kursen.

Allt du någonsin velat fråga om tidskontot

Efter en kort introduktion om tidskontots funktioner svarar kansliet på frågor med koppling till kontot. Hur ”räknas” olika typer av tjänstledighet, får man vilandetid vid sjukdom, vad händer med tidskontot om man vill studera, hur räknas inspelning av Dagens dikt, vad är egentligen skillnaden mellan 3-årskontot och anställningskontot osv,?

Zoomlänk HÄR!
Meeting ID: 885 0350 1662, Passcode: 791630

 

Kollegialt samtal – Helander

Ett samtal med Karin Helander om försöken att hitta de variabler som mäter kvalitet på kultur. Efter en inledning av Karin blir det möjlighet till samtal/frågor.

Karin Helander är professor i teatervetenskap vid Stockholms universitet och Kungl. Vitterhetsakademiens ständiga sekreterare.

Ingen ansökan behöver göras. Alla anställda är varmt välkomna.

Zoomlänk HÄR!
Meeting ID: 861 5200 1198, Passcode: 874504

Kollegialt samtal – Friberg

Välkommen till ett samtal med Ulf Friberg (skådespelare och lektor) med utgångspunkt i hans avhandling ”Den kapitalistiske skådespelaren – aktör eller leverantör” från 2014. Vilka var de viktiga frågeställningarna då och vad har förändrats på de sju år som gått sedan avhandlingen presenterades? Ulf inleder och sedan öppnar vi upp för frågor och reflektion.

Moderator:
Pontus Plænge.

”Skådespelaren har sin kropp, sitt jag som instrument. Kroppen tänker, jaget finns i rummets utsträckning. Delvis likartat ser jag skådespelaren i och utanför sitt arbete. Skådespelaren behöver inte ta med sig rollen hem, det kan till och med vara bra att inte göra det. Men, skådespelaren tar med sig sig själv i arbetet. Minnen, erfarenheter, tankar, åsikter, ’den levda kroppen’. Jag påstår att om skådespelaren tystnar i verkligheten, krymper hennes fantasi på scenen. ’Rädslan urholkar själen’.”
/Ulf Friberg

Ingen ansökan behöver göras. Alla anställda är varmt välkomna.
Zoomlänk HÄR!
Meeting ID: 896 0692 4708 Passcode: 967558

Immersiv teater

OBS! Ansökningstiden har passerats, men det finns eventuellt EN reservplats ledig. Kontakta TeaterAlliansen direkt om du är intresserad på: lisbeth.pettersson@teateralliansen.se eller 0729 71 26 13.

Kursbeskrivning:
När publiken är med på/i scenen – skådespelarens arbete i omslutande/immersiv teater. Vad kräver det? Vad bör man tänka på? Tänka annorlunda om? Hur gör man?

Under det senaste dryga decenniet har den immersiva teatern fullkomligt exploderat i ett internationellt perspektiv, den har utvecklats och växt och drar en ny publik till teatern. Även i Sverige har den immersiva teatern börjat synas mer. Bli en dåre, Satans demokrati, Barnens underjordiska scen, Ögat, Skogen är några svenska exempel på omslutande scenkonst. Punchdrunk är den mest kända internationella gruppen, med föreställningar i London , New York och Shanghai.

Gemensamt för den immersiva teatern är att publiken omges av föreställningen, de får kliva in i föreställningens värld och röra sig runt i den. Något som påverkar skådespelarens arbete.

Under fem kursdagar får du möjlighet att praktiskt arbeta med immersiv teater och lära dig mer om vad begreppet innebär. Kursen startar med en inledande föreläsning och därefter övningar i olika miljöer.

Anna Mannerheim arbetar som regissör, dramatiker och skådespelare. Hon håller också workshops har bl.a. undervisat i immersiv teater och kollektivt skapande på Stockholms konstnärliga högskola. Hon har en konstnärlig master i teater på  Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet och är utbildad skådespelare vid Teaterhögskolan i Göteborg. Omslutande verk hon arbetat med är t.ex. Satans demokrati och Medearum. I höst regisserar hon en ny immersiv föreställning för skolan på Temporarity. Läs mer HÄR!

Antal deltagare: 7-12 (beroende på rådande rekommendationer)