Prova på olika träningspass

Träning, gemenskap och enklare förtäring i dagarna fyra.

Utan kostnad för yrkesverksamma skådespelare och dansare.  Säkra din plats på doodlelänk under respektive datum. Några platser är även avsatta för drop-in.

SÖNDAG 17/10: kl. 12.30-18.00
GAGA People Emma Rozgoni 13.00-14.00
Kroppsrytm Peter Lagergren 14.30-15.30
Yinyoga Linn Henriksson Strååt 16.00-17.30

Boka plats till alla söndagens pass HÄR!

MÅNDAG 18/10: kl. 09.30-18.00
Vinyasa Yoga Eric Ernerstedt 10.00-11.30
GAGA Dancers Emma Rozgoni 13.00-14.15
Kroppsrytm Peter Lagergren 14.30-15.30
Yinyoga
Linn Henriksson Strååt 16.00-17.30

Boka plats till alla måndagens pass HÄR!

TISDAG 19/10: kl 08.00-17.00
GAGA People Emma Rozgoni 08.30-09.30
Yinyoga Linn Henriksson Strååt 10.00-11.30
GAGA Dancers Emma Rozgoni 13.00-14.15
Vinyasa Yoga Eric Ernerstedt 15.00-16.30

Boka plats till alla tisdagens pass HÄR!

ONSDAG 20/10: kl 08.00-18.00
GAGA Dancers Emma Rozgoni 08.30-09.45
Vinyasa Yoga Eric Ernerstedt 10.00-11.30
GAGA People Emma Rozgoni 13.00-14.15
Röstens rika rum Karin Eklundh 15.00-16.00– inställt p.g.a sjukdom
Röstens rika rum Karin Eklundh 16.30-17.30 – inställt p.g.a sjukdom

Boka plats till alla onsdagens pass HÄR!

PASS:

RÖSTENS RIKA RUM: Rösten är ett fantastiskt instrument och i denna workshop utforskar vi röstens rika rum, där sången står i fokus. Du får lära dig sånger på gehör och prova olika enkla sångtekniker som utvidgar röstens klangpalett. Du behöver inte ha några förkunskaper i sång, workshopen vänder sig till alla som är intresserade.

GAGA är det rörelsespråk som utvecklats av Ohad Naharin under många år, parallellt med hans arbete som koreograf och konstnärlig ledare (1990-2018) av Batsheva Dance Company. Gaga ger en ram för att upptäcka och stärka kroppen med flexibilitet, uthållighet, smidighet och koordination och samtidigt stimulera alla sinnena och fantasin. Gaga People kräver inga förkunskaper och anpassas efter gruppen som närvarar. GAGA Dancers är ett lite mer krävande pass som utökar möjligheterna av tillgängliga rörelsealternativ,

YIN YOGA är en lugn yoga som ökar kroppens rörelseförmåga genom att man vilar i olika sittande eller liggande ställningar under en längre tid. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yin yogan dina muskler slappna av helt och du kommer därför åt kroppens stelhet på djupet och fyller den med ny energi.

LEDARE:
Karin Eklundh: är körledare och sångpedagog och har arbetat som dirigent för ett antal körer runt om i landet, samt som frilans med workshops och utbildningar i körsång. I dag arbetar Karin som förbundsdirektör på Sveriges Körförbund. Karin sjöng tidigare i sånggruppen Fjedur.

Linn Henriksson Strååt: är utbildad yin yogalärare, men är också frilansande scenograf och kostymdesigner utbildad vid Stockholms Dramatiska Högskola.

Emma Rozgoni är utbildad dansare vid Kunsthögskolan i Oslo. Efter många års utforskande i Gaga blev Emma certifierad lärare 2012. Undervisar i dans och rörelse för professionella dansare och skådespelare.

Välkommen hälsar TeaterAlliansen, Dansalliansen och Ö2 Scenkonst!

 

Repetitionsarbetet under lupp

Teaterchef Anna Pettersson samtalar med skådespelarna Ann Petrén, Thérèse Brunnander, Kaj Ahlgren, Anna Azcarate och Joel Valois.

TeaterAlliansen och Strindbergs Intima Teater bjuder in till ett samtal som utgår från teaterchefen Anna Petterssons konstnärliga forskning, ett tillfälle för skådespelare och regissörer att fördjupa sig i på vilka sätt det är möjligt att skapa ett expanderar utrymme för skådespelarna under repetitionsprocessen. Som deltagare i publiken bjuds du också in att delta.

Önskar du en kostnadsfri publikplats så anmäl dig nedan. Enklare fika serveras i en kortare paus.

Ett samtal där regissörerna satt i panelen genomfördes den 20 september och en tredje panel med teaterchefer och inbjuden publik är under planering.

Röstens rika rum

Rösten är ett fantastiskt instrument och under tre dagar utforskar vi röstens rika rum, där sången står i fokus. Du får lära dig sånger på gehör och prova olika enkla sångtekniker som utvidgar röstens klangpalett.

Du får även fördjupa dig i sångröstens anatomi och teknik.

Karin Eklundh: är körledare och sångpedagog och har arbetat som dirigent för ett antal körer runt om i landet, samt som frilans med workshops och utbildningar i körsång. I dag arbetar Karin som förbundsdirektör på Sveriges Körförbund, en organisation som stärker och inspirerar det svenska körlivet. Karin sjöng tidigare i sånggruppen Fjedur där den svenska och sydafrikanska folkmusiken stod i centrum, och under workshopen får du lära dig några av dessa sånger.

Du behöver inte ha några förkunskaper. Workshopen erbjuds exklusivt till anställda på TeaterAlliansen samt medlemmar i Unga TeaterAlliansen. Ny kunskap och social samvaro under roliga former utlovas.

Antal platser: 12-20

 

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Mod, kommunikation och presentation – Göteborg

Kursbeskrivning

”Det handlar inte om att sälja sig själv, det handlar om att presentera sig och vad man kan.”
Imor Hermann

Syfte:
Att som yrkesverksam, ofta frilansande, skådespelare, presentera sig själv och sitt kunnande handlar ofta om mod. Att ha modet att summera ett ibland långt yrkesliv på några få minuter. Men också modet att hitta formen till att på rätt sätt kommunicera och presentera sitt kunnande och konstnärskap för en presumtiv arbetsgivare så att det enkelt framkommer vem man är som yrkesperson och vad man har för erfarenhet och färdigheter att erbjuda.

Mål:
Att genom enkla men konkreta presentationsövningar hitta adekvata sätt att förbereda och formulera sig inför ett möte med en regissör, teaterchef, producent eller castingdirector. Men också ta reda på hur vi hittar vägar att nå presumtiva uppdrags- och arbetsgivare.

Hur formulerar vi bäst brev och cv:n till de yrkespersoner vi vill nå?
Hur fungerar en egen hemsida?
Vilket är behovet av att ha en egen agent?

Vi kommer att arbeta under fyra intensiva dagar med hemuppgifter inför varje dag som en obligatorisk del av kursens upplägg. Deltagarna har möjlighet att ta med laptop med CV, foton, showreel eller annat presentationsmaterial för feedback från Imor.

Imor Hermann är teaterregissör, castingdirector och legitimerad psykoterapeut.
Efter ett långt yrkesliv inom filmen och nästan sex år på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm som casting director, delar han numera sin tid mellan casting och pedagogik samt som psykoterapeut på egen mottagning i Stockholm. Imor har under många år gett kursen Mod, Kommunikation och Presentation på bland annat Teaterhögskolorna i Stockholm och i Luleå, på Kulturakademin och Teater- och Dansalliansen.

Kursen görs i samarbete med Kulturakademin och ansökan görs direkt till dem via länken HÄR!

Daglig träning – MIM

Med syfte att underhålla, utveckla och spetsa din kunskap praktiskt fysiskt bjuder vi in till 10 onsdagsmornar av mim-träning. Träningen kommer hållas av lärare och aktörer från olika mimbakgrunder verksamma i världen och Sverige idag.

OBS! Träningen sker online på Zoom. Anmäl dig på doodlelänk under respektive datum. Platserna är begränsade. Instruktioner: Senast en timma innan passet mejlas en zoomlänk ut till den mejladress du anger vid anmälan. Se till att vara inloggad på Zoom senast 5 minuter innan passet börjar. För att få gemenskap och bra träningsmöjligheter önskar vi att kameran är PÅ under passet, men ljudet avstängt.

Datum:
Alejandro Bonnet (Sverige)

6/10 kl 8.30-09.15.
13/10 kl 8.30-09.15. Anmäl dig HÄR!

Virág Dezső (Nederländerna). Passet hålls på engelska.
20/10 kl 8.30-09.15. Anmäl dig HÄR!
27/10 kl 8.30-09.15. Anmäl dig HÄR!
3/11 kl 8.30-09.15. Anmäl dig HÄR!

Stéphan Lévy (Spanien). Passet hålls på engelska.
10/11 kl 8.30-09.15. Anmäl dig HÄR!
17/11 kl 8.30-09.15, Anmäl dig HÄR!
24/11 kl 8.30-09.15. Anmäl dig HÄR!

Tania Coke (Japan)
1/12 kl 8.30-09.15 Anmäl dig HÄR!
8/12 kl 8.30-09.15. Anmäl dig HÄR!

Presentation:
Alejandro Bonnet
har arbetat som mimare sedan 1996, efter avslutad utbildningen i Stockholm. Skådespelare, koreograf, dansare på bla teater tre, Stockholms Stadsteater, Regionteater i Växjö, Pantomimteatern, Teater Pero. Han har turnerat i och utanför Sverige med både barn- och vuxenteater.
Sedan 2010 är han anställd som lärare i mimgestaltning på SKH, där han undervisar framtida mimaktörer. Han har även haft möjlighet att forska bla om användningen av motion capture-tekniken i live-format. Klasserna kommer att introducera grunden för mimundervisningen, som den ser ut på SKH: de ”yttre” kroppsuttrycken, med övningar för isolation, spänning, riktning och balans i rörelse samt de ”inre” kroppsuttrycken, som ser till att förhöja den emotionella kommunikation med publiken.

Virág Dezső: Since the early 90’s she has been active as a performer, pedagogue, choreographer and company leader in Hungary, later in the Netherlands. Her intense work with musicians culminated in the research and development of her own pedagogical and choreographic approach Musicality of Movement (MoM) for performing artists with a special focus on musicianship. She is frequently asked to share her experience internationally by giving workshops, recently online as well. Besides teaching and performing she creates music-theatre pieces for the youngest audience (YAM nominated ’Woei’, ’Zwier’) in collaboration with Wervelvind Ensemble (Frisse Oren) and location inspired music-theatre pieces based on the MoM approach.
Introduktion från Virág : https://vimeo.com/499182667 Virag Dezso Introduction

Stéphane Lévy: Graduated in Philosophy from the University of Paris X and in physical theatre, teaching and directing from the International School of Corporeal Mime of London, Stephane is the Artistic Director of MOVEO – creation and training center and teacher at the Escuela Superior de Arte Dramático de Barcelona and at the Conservatorio Superior de Danza de Barcelona (Institut de Teatre). He is also, alongside Sophie Kasser, co-director of the Moveo Company based in Barcelona since 2005, Stephane has directed and toured the Moveo company’s production around the world and has been awarded for his creations with many awards.  Stephane focuses his teaching on allowing performers, through the methods and principles of corporeal mime, to expand their physical abilities and place the body at the cente of their artistic practice. The main idea behind this teaching is on one hand to integrate in the body the essence of drama. Conflict, doubt, progression, dialogue have to be worked on though a precise and articulated study of the body’s possibilities and the relation with gravity. On the other hand, the teaching aims at creating a close connection between movement and imagination, as the performers becomes intimate with his movement:
https://www.moveo.cat/
https://ciamoveo.cat/

Tania Coke: is co-director of tarinainanika theatre company and the Corporeal Mime School of Performing Arts in Osaka, which she runs together with her partner Kentaro Suyama from their studio, the Flying Carpet Factory. tarinainanika creates physical dramas such as Tokyo Fugue and The Same Boat which have been presented at festivals and venues across Japan and Europe. Tania spent many years training and working in London with Steven Wasson and Corinne Soum, last assistants of the Founder of Corporeal Mime, Etienne Decroux.
Tania Coke -About Corporeal Mime: Corporeal Mime is a theatrical tradition that centres on the expressive power of the human body. It has its own distinctive technique, repertoire and creative processes which enable the actor to convert thoughts and ideas into stylised dramatic expression. First conceived by Etienne Decroux in France in the early 20th century, Corporeal Mime continues to evolve through the work of dedicated practitioners across the globe.

https://www.tarinainanika.com/

TeaterAlliansen i samarbete med Mimplattformen
Mimplattformen är en nystartad plattform för mimbaserad teater och kunskapande. Den samlande platsen och kraften för Mimplattformen är Daglig Träning och riktar sig till yrkesverksamma, med syfte att bibehålla, utveckla och spetsa olika mimtekniker och metoder.

 

Kompetensutveckling

Yin Yoga – online

Yin yoga är en lugn yoga som ökar kroppens rörelseförmåga genom att man vilar i olika sittande eller liggande ställningar under en längre tid. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yin yogan dina muskler slappna av helt och du kommer därför åt kroppens stelhet på djupet och fyller den med ny energi. Den är ett bra komplement till annan träning och eftersom att ställningarna enkelt kan justeras kan den praktiseras av alla, nybörjare som erfaren, rörlig som stel. Linn kombinerar yin yogan med andningsövningar och meditation för att hjälpa kroppen och sinnet att slappna av ytterligare.

Kursen sker digitalt via Zoom. Antalet platser är begränsat (20 personer). Ny anmälan görs inför varje vecka.

Anmäl dig till torsdag 16/12 (16.00-17.30). HÄR!

Förberedelse:  För att delta behöver du en yogamatta (eller liknande underlag), yogabolster eller lite större kuddar typ soffkuddar, några mindre kuddar och en eller flera filtar.

Linn Henriksson Strååt är utbildad yin yogalärare, men är också frilansande scenograf och kostymdesigner utbildad vid Stockholms Dramatiska Högskola. Med fokus på devising arbetar hon med dramatik för barn, unga och vuxna på fria grupper såväl som institutionsteatrar över hela landet. I sitt scenkonstarbete använder hon också yoga och meditation som en del av den konstnärliga processen, mer information på www.linnhenrikssonstraat.com.

 

Teateralliansen kompetensutveckling intimitetsregi

Intimitet på scen, TV och film

De senaste åren har synen på hur vi arbetar med scener som innehåller intimitet, simulerat sex, simulerat sexuellt våld och nakenhet förändrats. Med mer kunskap om intimitet, integritet, samtycke och personliga gränser har en ny yrkesroll vuxit fram med spetskompetens inom koreografi, narrativ och förståelse för skådespelarens processer i förhållande till rollkaraktärens vilja och motivation.

Under den här tvådagarskursen kommer deltagarna utforska frågor som; Vad definierar intimitet? Hur kan en koreografi ge skådespelaren mer frihet? Och hur kan det fördjupa scenens narrativ?

Kursen innehåller två delar; en föreläsningsdel och en praktisk del. Under föreläsningsdelen kommer deltagarna få bekanta sig med riktlinjer för intima scener och hur samarbetet med en intimitetskoordinator fungerar. Under den praktiska delen kommer deltagarna få möjlighet att utforska intimitetskoreografi utifrån en given text.

Denna workshop är för skådespelare och regissörer och ger en introduktion till hur samarbetet mellan intimitetskoordinator-skådespelare-regissör fungerar.

Förberedelse: Var klädd i mjuka kläder som ger rörelsefrihet. Ta med vattenflaska, papper och penna.

Antal platser: 8-12

Malin B. Erikson introducerade intimitetskoordinering till Sverige som landets första intimitetskoordinator efter att ha utbildat sig hos pionjär Ita O’Brien. Hon ingår idag i ett nätverk av intimitetskoordinatorer från olika delar i världen där hon aktivt arbetar för att implementera och utveckla intimitetskoordinatorns roll och standarder & protokoll. Till hennes repertoar finns bla. aktuella Snabba Cash (Netflix) och Vinterviken (Netflix), kommande Händelser vid vatten (SVT) och Knutby (TV4) samt produktioner på bla. Stadsteatern/Kulturhuset, Riksteater, Uppsala Stadsteater och Göteborgs Stadsteater
Läs mer på: malinberikson.com/intimacy

KAFKAS ARKIV 24/10

Tillsammans ser vi föreställningen Kafkas Arkiv, där skådespelarna med hjälp av avancerad teknik som Virtual Reality, realtidsanimationer och Motion Capture får samsas med tecknade avatarer i detta märkliga universum. Det är en humoristisk svart odyssé genom Frans Kafkas klassiska verk med byråkrati, berusande maktkamp och vansinnig kärlek, tjugofem meter ner i urberget i KTHs Experimentella Scen KTH R1, där Sveriges första kärnreaktor en gång låg. OM du sökt workshopen vid ett tidigare tillfälle som ställts in får du gärna ange detta i din ansökan.

Efter föreställningen får vi en föreläsning kring erfarenheter från forskningsprojekt, workshops och teaterföreställningar där motion capture och realtids-animation varit en central ingrediens. Avslutningsvis får alla som vill möjlighet att själv prova tekniken.

Mer information och trailer: https://kafkasarkiv.se/

Mer om Motion Capture:
Med motion capture (mocap) teknik kan föremål eller människor i rörelse användas för att animera digitala karaktärer eller objekt. Mocap-teknik är väl förankrad inom film- och dataspelsindustrin, där den ofta används för att skapa digitala karaktärer såsom Gollum i Sagan om ringen-filmerna. Under de senaste åren har mocap i likhet med annan 3D teknik såsom 3D scanning, VR och AR, genomgått en demokratiseringsprocess och blivit tillgänglig för enskild

Antal platser: 25

kursledare TeaterAlliansen

Skriva för scen

En kurs som ger dig grunderna till att skriva dramatik. Vi värmer upp våra kreativa flöden med improvisationsövningar. Kortare och längre skrivpass varvas med teoretiska delar om dramat och dramaturgi, monolog, dialog, karaktär, scenanvisning, status, fabel, intrig och undertext.

Eget arbete: Mellan passen får deltagarna läsuppgifter (t ex pjäser eller andra texter om dramatiskt skrivande) eller skrivuppgifter.

Antal tillfällen: Kursen består av fem träffar och avslutas med en workshop under en hel dag då deltagarnas texter gestaltas på scen.

Sara Beer har många års erfarenhet som dramatiker och har skrivit dramatik för bl a Unga Dramaten, Pantomimteatern och Dramalabbet. Sara har hållit många kurser under sin karriär och är väldigt skicklig på att locka fram kreativiteten och ta bort prestationsångest. Sara sitter även i redaktionen för Teatertidningen och frilansar som pedagog på Improvisationsstudion och Stockholms Universitet.

Antal platser: 8

 

TeaterAlliansens kompetensutveckling

Self Tape och filmskådespeleri

Under en vecka får du arbeta med fullt fokus på filmskådespeleri och bli bekväm med kameran.

Kursinnehåll:
introduktion och teori
improvisationsövningar
kameraövningar
relation till kameran och tekniken.
arbeta med scener framför kameran.
bedöma eget arbete, selftaping och showreels
showreelfilmning

Patrik Karlson har arbetat professionellt som skådespelare sedan 1995 med i princip fullt fokus på filmskådespeleri sedan 2000. Det har blivit över 200 produktioner framför kameran sedan dess, både nationellt och internationellt. Sedan år 2017 är Patrik kopplad till Ruth Franco Talent i Madrid, en av Spaniens större skådespelaragenturer https://www.ruthfranco.com/en/

Antal platser: 6