Sök anställning

Anställningsomgång 2025

TeaterAlliansens styrelse har fattat beslut om att från den 1 november 2025 anställa fler skådespelare. TeaterAlliansen erbjuder en unik anställningsform för etablerade, frilansande skådespelare som innebär en ekonomisk och social trygghet samt en kontinuerlig arbetsplatstillhörighet. Konstruktionen innebär att de anställda tar tjänstledigt för att arbeta som skådespelare och återvänder till sin anställning på TeaterAlliansen mellan sina uppdrag. Kriterierna för vilka som anställs regleras i ett kollektivavtal mellan  Svensk Scenkonst och Fackförbundet Scen & Film.

För att kunna ansöka behöver du registrera dig i ansökningsportalen, den hittar du här. Ansökningsportalen är öppen under perioden 6 maj till 17 juni 2025. Läs mer under respektive rubrik nedan om vad som krävs för att ansöka och vad din ansökan ska innehålla.

 

För att vara behörig att ansöka om anställning måste du uppfylla två grundkrav. Du ska:

  • under de senaste tre åren ha arbetat som frilansande skådespelare och under den tiden ha haft anställning inom yrket minst tolv månader.
  • under de senaste femton åren haft minst fem års sammanlagd anställning som skådespelare vid statligt stödda institutionsteatrar eller fria teatrar med verksamhets- eller projektbidrag via Kulturrådet.

Samtliga anställningar ska ha varit avlönade i nivå med för tidpunkten då gällande kollektivavtal inom film- och scenkonstområdet.

Du som ansöker får inte ha börjat ta ut din ålderspension och inte heller eventuell SPV-pension.

Om du befinner dig i en frilansanställning eller har träffat avtal om ett framtida frilanskontrakt som skådespelare är det inget hinder för att söka anställning.

Ansökningsportalen öppnar här på hemsidan den 6 maj och stänger den 17 juni.

Om du sökte anställning 2022 kommer dina uppgifter att ligga kvar och du behöver bara komplettera med de uppgifter som efterfrågas i just denna ansökan. Har du ansökt om anställning innan 2022 eller inte ansökt om anställning tidigare behöver du registrera dig i ansökningsportalen.

 

 

I ansökan ska du lägga in de anställningar du haft som skådespelare på statligt stödda institutionsteatrar och/eller fria teatrar med verksamhets- eller projektbidrag via Kulturrådet under perioden 1 juli 2010 – 30 juni 2025

Du ska också lägga in alla anställningar du haft som skådespelare under perioden 1 juli 2022– 30 juni 2025 – såvida inte dessa ligger under perioder då du haft anställning på teatrar med statligt stöd enl. ovan. Arbete som regissör och/eller lärare i scenframställning på teaterhögskola/universitet räknas delvis med i denna period.

Du ska också lägga in sjukskrivningar och/eller föräldraledigheter under minst 30 sammanhängande dagar som infaller under 2010-07-01-2025-06-30.

Ett antal sökande kommer att få komplettera sin ansökan med kontrakt och eventuellt andra underlag samt i förekommande fall intyg från Försäkringskassan som styrker de lämnade uppgifterna.

Ha därför redan i samband med ansökan alla kontrakt och intyg tillgängliga.

När ansökningsperioden är slut sammanställs varje sökandes totala, kvalificerande anställningstid, baserat på inlagd information. Ordningsföljden för anställning avgörs av den totala kvalificerande anställningstiden som den sökande kan tillgodoräkna sig under de senaste femton åren.

TeaterAlliansen gör inga konstnärliga eller andra bedömningar av de sökande.

Syftet med anställningen är att stärka dig som frilansande skådespelare och bidra till en lång och hållbar karriär. Många anställda beskriver att anställningen på TA ger dem en känsla av tillhörighet och gemenskap, något som ofta saknas i en frilansares vardag. TA arrangerar personaldagar, frukostträffar, kurser och workshops som gör att du träffar kollegor. Dessutom fungerar anställda som mentorer för skådespelarstudenter på Stockholms konstnärliga högskola.

Kompetensutveckling
En viktig del av anställningen är att du ska stärka din ställning på arbetsmarknaden och bibehålla och utveckla dina färdigheter genom att delta i den kompetensutveckling vi anordnar. Kurser och workshops arrangeras ofta i samarbete med scenkonstinstitutioner, fria grupper och organisationer som till exempel Trygghetsrådet TRS, Kulturakademin och Dansalliansen.

Kollektivavtal
Anställningen på TA regleras i ett kollektivavtal mellan Fackförbundet Scen & Film och Svensk Scenkonst. Anställningen löper i 3-årsperioder. För att kvalificera dig för en ny 3-årsperiod måste du uppfylla minimikravet på arbete som skådespelare hos andra arbetsgivare under innevarande 3-årsperiod.

Under perioder du inte är tjänstledig för arbete hos andra arbetsgivare är du i tjänst på TA. Du får lön, tjänstepension och omfattas av arbetsskade- och tjänstegrupplivförsäkring samt Trygghetsrådet TRS omställningsavtal.

Arbetsuppgifter
Du tar tjänstledigt från TA när du ska arbeta hos en annan arbetsgivare. Under perioder då du är i tjänst på TA ska du fortsätta att utveckla din karriär genom att aktivt söka arbete, hålla din profilsida på TA:s webb uppdaterad, delta i kompetensutveckling, upprätthålla ditt nätverk med mera.

Har du frågor kring ansökan eller problem med ansökningsportalen är du välkommen att kontakta oss på:

E-post: ansokan@teateralliansen.se

Telefon: 08 452 21 20

 

 

Sugen på info från oss? Signa upp!