Krav i arbetetDe delar av arbetet som fordrar upprepade ansträngningar. Kraven kan exempelvis omfatta arbetsmängd, svårighetsgrad, tidsgräns, fysiska och sociala förhållanden. Kraven kan vara av kognitiv, emotionell och fysisk natur.
Kränkande särbehandlingHandlingar som riktas mot en eller flera arbetstagare på ett kränkande sätt och som kan leda till ohälsa eller att dessa ställs utanför arbetsplatsens gemenskap.
Ohälsosam arbetsbelastningNär kraven i arbetet mer än tillfälligt överskrider resurserna. Denna obalans blir ohälsosam om den är långvarig och möjligheterna till återhämtning är otillräckliga.
Organisatorisk arbetsmiljöVillkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar ledning och styrning, kommunikation, delaktighet, handlingsutrymme, fördelning av arbetsuppgifter och krav, resurser och ansvar.
Resurser för arbetetDet i arbetet som bidrar till att
1. uppnå mål för arbetet, eller
2. hantera krav i arbetet.
Resurser kan vara: arbetsmetoder och arbetsredskap, kompetens och bemanning, rimliga och tydliga mål, återkoppling på arbetsinsats, möjligheter till kontroll i arbetet, socialt stöd från chefer och kollegor och möjligheter till återhämtning.
Social arbetsmiljöVillkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar socialt samspel, samarbete och socialt stöd från chefer och kollegor.
Fysisk arbetsmiljö Fysiska faktorer kan till exempel vara ljus, buller, arbetsställning, skyddsanordningar för maskiner, närvaro av kemikalier med mera.
UppgiftsfördelningInnebär att uppgifter i arbetsmiljöarbetet fördelas på bestämda personer eller befattningar.
Undersöka arbetsmiljön Innebär metoder och rutiner för att regelbundet, vid uppkomna behov samt vid förändringar i verksamheten undersöka arbetsmiljön utifrån de arbetsmiljöfaktorer som kan vara eller innehålla riskkällor.
Risk Är sannolikheten för att en farlig händelse eller exponering ska inträffa och vilka konsekvenser i form av skada eller ohälsa som händelsen eller exponeringen kan orsaka.
RiskbedömningÄr processen för att bestämma hur allvarlig en risk är. Allvarlighetsgraden bestäms utifrån en sammanvägning av både sannolikhet för risken och dess konsekvenser. 
HandlingsplanÄr en ”att-göra-lista” som tar upp åtgärder som ska genomföras, vem som ska göra vad och när det ska vara klart.
SamverkanÄr en bred delaktighet på alla nivåer i företaget när det gäller frågor och aktiviteter i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Samverkan är särskilt viktigt när det gäller planering, information och utbildning rörande arbetsmiljöfrågor.
Årlig uppföljning av arbetsmiljöarbetet Är en uppföljningsprocess som ska säkerställa att TeaterAlliansen lever upp till föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete och att arbetsmiljöarbetet har fungerat bra.
OlyckaÄr en händelse som har lett till skada eller ohälsa. 
TillbudÄr en händelse som kunde ha lett till skada eller ohälsa. 
UtredningInnebär att ta reda på varför tillbudet eller olyckan inträffat.
ArbetsskadaArbetsskada är en sjukdom eller skada som medarbetaren har drabbats av på sitt arbete.