Handlande analys – en Stanislavskijbaserad regimetod
Under tre dagar fördjupar vi oss i den Stanislavskijbaserade regimetod som under de senaste decennierna varit den bärande pedagogiska grunden vid flera europeiska teaterutbildningar, bland annat regiskolorna i Oslo, Köpenhamn och Sankt Petersburg.
Fokus ligger på regissörens verktyg för att analysera en pjäs genom den så kallade handlande analysen – en helhetsanalys, där dramat förstås utifrån karaktärernas konkreta handlingar, drivkrafter och omständigheter. Under workshopen går vi igenom de centrala parametrar som behövs för att kartlägga pjäsens genomgående handling.
Vi fördjupar oss också i händelseanalysen – arbetet med att analysera de enskilda scenerna och det sceniska livets minsta byggstenar. Genom textanalys vid bordet och praktiskt arbete med korta etyder på golvet undersöker vi hur metoden tar form fysiskt i det sceniska arbetet.
Dag 1 – Regimetodens ursprung och helhetsanalys
– Introduktion till den historiska utvecklingen av regimetoden och dess bakomliggande filosofi och teatersyn.
– Presentation av de parametrar som ingår i handlande analys – den så kallade helhetsanalysen av en pjäs.
– Gemensam analys av Romeo och Julia utifrån dessa parametrar.
– Eget förberedande arbete inför kursdag 2 med en ny pjästext.
Dag 2 – Fördjupning och händelseanalys
– Gemensam genomgång och presentation av deltagarnas idéer av den andra pjäsen.
– Introduktion till händelseanalysen – där fokus flyttas från helheten till den enskilda scenens byggstenar.
Dag 3 – Etydarbetets praktik
– Deltagarna arbetar i par och förbereder varsin kort etyd (högst 2 minuter) utifrån givet tema.
– Etyderna byggs och analyseras efter givna parametrar.
– Uppspel, diskussion och gemensam genomgång av hur det analytiska arbetet omsatts till scenisk handling.
Viktor Tjerneld är regissör och dramatiker verksam i Sverige och Danmark med uppsättningar på bl.a. Det Kongelige Teater, Nørrebro Teater, Mungo Park och stadsteatrarna i Uppsala, Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Han är framför allt uppmärksammad för sina bearbetningar av klassiker för de större scenerna, men skriver även egna pjäser, som Spegelmannen och Bilisten för Mungo Park. Viktor är utbildad regissör i Danmark på Statens Scenekunstskoles instruktørslinje med examen 2015.