Costume dialogues – Kommunikation, innovation och samarbete mellan designer och teaterverkstäder

 

Vi välkomnar ateljéchefer, medarbetare på kostymverkstäder och frilansande designers till ett kollegialt kvällsseminarium med syfte att utforska och fördjupa perspektiven på kostym tillsammans med våra gäster Dr Madeline Taylor (AUS/FI), Professor Sofia Pantouvaki (FI) och Torbjörn Bergström (SE). Obs! Seminariet hålls på engelska. 

 

Onsdag 7 maj 2025 17:30-20:30, Stockholm

 

17:30-18:10 Costume Innovation: Virtual Patternmaking & 3D Printing in Practice
Dr Madeline Taylor will present insights from her EU-funded ”Technological Innovations in Costume Practice” research at Aalto University. Discover how virtual patternmaking and 3D printing are changing costume design and production, what barriers practitioners face, and tools and ideas to help you integrate these technologies. Drawing on interviews with early adopters and discussions among professionals, this talk offers practical knowledge for costume makers and designers curious about new manufacturing technologies. No prior technical experience is required!

18:10-18:30 break (with refreshments)

18:30-19:10 Critical Costume: Costume Research, Practice, and Collaboration
Join us for a presentation on Critical Costume, led by Chair Sofia Pantouvaki. Critical Costume is an international platform dedicated to costume research, artistic practice, and interdisciplinary dialogue. It brings together scholars, professionals, and emerging artists to explore costume’s role in performance and beyond. This session will introduce Critical Costume’s activities, including conferences, exhibitions, and publications, and invite participants to engage with this vibrant community. Whether you are a practitioner or researcher, discover how you can contribute and collaborate!

19:10-19:20 short break

19:20-20:30 “Making Together”: Global Perspectives on Costume Collaboration
Theory meets practice in this interactive conversation between costume designer/researcher Madeline Taylor, former head of tailoring/workshop and costume designer Torbjörn Bergström, and the audience. Drawing on both research and lived experience, the session highlights the often-overlooked creative collaboration between designers and workshop specialists involved in creating theatre costumes. Together, we aim to spark an insightful and interactive discussion from both international and local perspectives – bridging cultural contexts and fostering more effective and rewarding professional relationships. The conversation is moderated by costume designer and senior lecturer in performing arts, Christina Lindgren.

Mågrupp: professionellt frilansande kostymdesigners, ateljéchefer och medarbetare på kostymavdelningen

Kostnadsfritt. Endast föranmälan.

Varmt välkommen!

 

Seminariet är finasierat av Horizon Europe som en del av TICP MSCA Postdoctoral Fellowship 2023 och arrangeras av TeaterAlliansen i samarbete med Stockholms Konstnärliga Högskola.

Digital informationsträff med TRS – förmiddagen den 8/4

Trygghetsrådet TRS bjuder in skådespelare anställda på TeaterAlliansen och dansare anställda på Dansalliansen till en digital informationsträff för att presentera sitt kompetensstöd.

Under webbinariet kommer de gå igenom olika stöd och hur de kan vara relevanta för dig.
Du får veta mer om:
Rådgivnings- och vägledningsstöd – hur de kan stötta den som går i tankar på karriärutveckling/ karriärväxling
-Ekonomiska studiestöd – inklusive vad ett yttrande till CSN vid studier innebär
-Ekonomiskt stöd för kortare studier och individuella insatser

De berättar också om hur TRS kan vara en neutral samtalspartner för någon som vill planera framåt och utforska nya möjligheter.

Varmt välkommen att delta och få en tydligare bild av hur TRS kan stötta dig som anställd.

Informationsträffen hålls även på eftermiddagen den 9 april – så anmäl dig till det datum som passar dig bäst.

Digital informationsträff med TRS – eftermiddagen den 9/4

Trygghetsrådet TRS bjuder in skådespelare anställda på TeaterAlliansen och dansare anställda på Dansalliansen till en digital informationsträff för att presentera sitt kompetensstöd.

Under webbinariet kommer de gå igenom olika stöd och hur de kan vara relevanta för dig.
Du får veta mer om:
Rådgivnings- och vägledningsstöd – hur de kan stötta den som går i tankar på karriärutveckling/ karriärväxling
-Ekonomiska studiestöd – inklusive vad ett yttrande till CSN vid studier innebär
-Ekonomiskt stöd för kortare studier och individuella insatser

De berättar också om hur TRS kan vara en neutral samtalspartner för någon som vill planera framåt och utforska nya möjligheter.

Varmt välkommen att delta och få en tydligare bild av hur TRS kan stötta dig som anställd.

Informationsträffen hålls även på förmiddagen den 8 april – så anmäl dig till det datum som passar dig bäst.

Castingklar – Selftapes, portfolio & skådespeleri framför kameran

Denna kurs är för skådespelare som vill komma igång att arbeta framför kameran. Du kanske inte har filmat alls eller så har du filmat vid några enstaka tillfällen

Kursinnehåll:

– Genomgång av portfolio och vad du behöver för material när du kontaktar Casting Directors och Filmregissörer. Om du redan har material får du hjälp att utveckla detta. Vilka är eventuella fördelar med att ha en egen agent?

– Arbete individuellt med scener från film och TV-serier framför kameran. Vi går igenom begrepp som selftapes, showreel och vad är viktigt att tänka på när du provfilmar och hur förbereder du dig inför en provfilmning? Vi går igenom teknik och olika sätt att göra en selftape.

– Arbetet sker digitalt på zoom. Du kommer arbeta tillsammans med kursledaren för att testa olika scener från vald film eller TV-serie. Du får konkreta tips på hur du kan variera ditt skådespeleri för kameran och hur du kan använda dig av motläsare.


DATUM OCH TIDER

Uppstartsträff med ALLA deltagare:
Måndagen den 21a April kl 15.00-17.00

Avslutningsträff med ALLA deltagare:
Måndagen den 26e Maj kl 15.00-17.00

Mellan de gemensamma träffarna jobbar  varje deltagare INDIVIDUELLT med kursledaren vid 3 tillfällen, 1 h / träff. De individuella tiderna bokas via en länk som du får från kursledaren. Som deltagare kommer du få uppgifter mellan de individuella träffarna. OM du blir antagen bör du ha möjlighet till eget arbete mellan träffarna på minst 2-3 timmar/vecka.

Lotten Roos har varit verksam som skådespelare inom teater, film och TV i över 30 år. Hon har de senaste åren synts i roller på SVT (Jakten på en mördare), TV4 (Sanningen) och Netflix (En helt vanlig familj). Hon är en av grundarna och konstnärliga ledarna till den nordiska scenkonstgruppen Subfrau som turnerat i Norden sedan 2001. Hon driver SkådespelarCoachen där hon coachar skådepelare med fokus på arbetet framför kameran och hur man tar sig fram i branschen. Under 2025 gör hon sin första internationella filmroll i en amerikansk fantasyfilm. Hon driver scenkonst duon LoMa tillsammans med Matthias Hahne Thorbjörnsson som framför sinnliga teaterupplevelser i originella miljöer.  https://www.lottenroos.com/

Förberedelse:
Du behöver ladda ner zoom till din dator innan första träffen. Du behöver en mobil som du kan filma med mellan träffarna.

Antal platser: 6

Fördjupning i Chubbuck-tekniken och skådespeleri inom tv-serier och filmer, med ett särskilt fokus på komedi.

Tidigare erfarenhet krävs, då vi kommer att arbeta intensivt med att förstå och gestalta olika karaktärer och situationer med humor och timing.

Under fem dagar kommer vi att dyka ner i scener där varje deltagare får en scen från en film eller tv-serie att arbeta med, tillsammans med en scenpartner. Det är komedin som står i centrum, och vi fokuserar på hur du kan förbereda dig inför inspelningen med betoning på detta. I scenerna på den här fortsättnings-kursen står det mycket på spel och scenerna är längre och/eller komplexa och och innehåller flera emotionella element. Den röda tråden utgörs av etableringen av ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt.

Arbetet har sin grund i Stanislavskij, hjärtat i Chubbuck-tekniken (The Power of the Actor av Ivana Chubbuck) och influeras av andra skådespelartekniker som Meisner och Method Acting, men vi kommer att anpassa dessa till att passa humor och komiska situationer.

I scenerna på denna fortsättningskurs står det mycket på spel, och scenerna är längre och mer komplexa – ofta med flera komiska lager. Den röda tråden genom kursen är att etablera ett rollarbete på en djupt personlig nivå, där vi arbetar både analytiskt och känslomässigt – men alltid med en twist av humor. Du kommer att få tekniker för att gestalta starka känslor som rädsla, sorg och förälskelse, men även de allra finaste nyanserna av komiska reaktioner.

Kursen ger dig konkreta verktyg för hur du förbereder dig inför inspelning – både mentalt och praktiskt. Du får insikter om hur du förhåller dig till dina scenpartner, och hur du anpassar ditt skådespeleri till det komiska i varje situation.

Förberedelser: De som antas till kursen får, två till tre veckor innan kursstart, tilldelade scener från en film tv-serie. Du kommer att arbeta tillsammans med en eller två scenpartner under veckan för att finslipa ditt arbete inför kursens slutgiltiga resultat.

OBS! Det är mycket viktigt att du kan närvara under hela kursen, eftersom arbetet sker i par. Kursen kräver att du förbereder dig genom att se alla avsnitt i ”din” film eller några avsnitt av ”din” tv-serie och repeterar scenerna tillsammans med din partner innan kursstart.

Antal platser: 8-10

Dag 1
Första dagen fokuserar på att analysera karaktärernas drivkrafter. Från det övergripande målet i hela berättelserna, följt av en noggrann genomgång av varje enskild scen. Syftet är att deltagarna ska kunna skapa personliga kopplingar till karaktärernas handlingar. Dagen avslutas med att processen ”the word” inleds. ”The word” är en metod för att hitta ett fysiskt uttryck som speglar karaktären genom en hel film eller tv-serie.
Dag 2
Den andra dagen innebär ett djupare arbete där deltagarna fokuserar på att upptäcka sina personliga kopplingar till karaktären i varje ögonblick i scenen.
Dag 3
Den här dagen arbetar vi med hur karaktärerna driver och relaterar till andra i scenen. Deltagarna får också identifiera ”the game” – det spel eller den dynamik som varje scen bygger på. Deltagarna får också verktyg för att snabbt hitta emotionella triggers som är relevanta för det som sker i scenen.
Dag 4
Arbetet fortsätter med att deltagarna undersöker hur de använder föremål i scenen, vilket är så viktigt för att skapa komedi. Vi kan även komma in på hur platsen där scenen utspelar sig påverkar utförandet. En viktig del i det här stadiet av förberedelserna är den inre monologen – att lyssna både på sig själv och på andra.
Dag 5
På den sista dagen handlar det om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i själva ögonblicket. Deltagarna får verktyg för att förbereda sig inför inspelning, för att ”komma ut ur huvudet” och skapa komedi med levande människor framför kameran.

Om Elisabet Sevholt:

Elisabet Sevholt är en erfaren coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon leder kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella filmer och tv-serier. Elisabet har också undervisat på teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute. År 2008 blev hon officiellt ackrediterad som lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck. Dessutom har hon regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i både Sverige och England. Läs mer på
www.elisabetsevholt.com

David Glass – exklusiva platser på workshop i Köpenhamn för regissörer och scenografer

Join David Glass, for a transformative four-day workshop in Köpenhamn exploring the fundamentals of presence, movement, and collective creation.

This immersive experience will guide participants through core principles of physical theatre, ensemble dynamics, and the artistry of embodied storytelling.

David Glass is a globally renowned theatre practitioner and educator who has worked in 75 countries, bringing a deeply practical and dynamic approach to physical and ensemble theatre. With 45 years of experience in directing, teaching, and continuous learning, his work is rooted in essential fundamentals that empower performers and creators alike.

  • Workshop will include the following areas 
  • The Body as an Expressive Instrument
  • The Seven Levels of Tension
  • The Art of Ensemble
  • Translation, Transformation, and Play

This workshop is highly physical, immersive, and playful, offering a hands-on approach to creativity and expression. Expect to move, discover, and push artistic boundaries in an environment of exploration and shared learning.

David Glass (davidglassensemble.co.uk) is an International award winning solo performer, theatre director, teacher and creative thinker. He has performed, directed and taught in over seventy countries. Trained at the Lecoq School in Paris he has also studied with Augusto Boal, Growtowski, Peter Brook, Alvin Ailey and Mike Alfreds.

He is one of the UK founders of the Physical and Visual, Devised, Ensemble and Applied theatre movements.
*

TeaterAlliansen har 1-2 exklusiva platser.
Läs mer om workshopen HÄR!

Workshop med David Glass – Alchemy of the Extraordinary

Join David Glass, for a transformative four-day workshop in Aarhus exploring the fundamentals of presence, movement, and collective creation.

This immersive experience will guide participants through core principles of physical theatre, ensemble dynamics, and the artistry of embodied storytelling.

David Glass is a globally renowned theatre practitioner and educator who has worked in 75 countries, bringing a deeply practical and dynamic approach to physical and ensemble theatre. With 45 years of experience in directing, teaching, and continuous learning, his work is rooted in essential fundamentals that empower performers and creators alike.

  • Workshop will include the following areas 
  • The Body as an Expressive Instrument
  • The Seven Levels of Tension
  • The Art of Ensemble
  • Translation, Transformation, and Play

This workshop is highly physical, immersive, and playful, offering a hands-on approach to creativity and expression. Expect to move, discover, and push artistic boundaries in an environment of exploration and shared learning.

David Glass (davidglassensemble.co.uk) is an International award winning solo performer, theatre director, teacher and creative thinker. He has performed, directed and taught in over seventy countries. Trained at the Lecoq School in Paris he has also studied with Augusto Boal, Growtowski, Peter Brook, Alvin Ailey and Mike Alfreds.

He is one of the UK founders of the Physical and Visual, Devised, Ensemble and Applied theatre movements.

Otroligt givande och bra på alla sätt , David var väldigt inspirerande, kanske särskilt när du funderar eller är mitt i processen att arbeta och skriva på eget material. Upplevde att det är precis den här typen av kurs och vidareutbildning som är perfekt när du jobbat några år och behöver lite inspiration.

Nils Närman Svensson, 2023

 

TeaterAlliansen har 1-2 exklusiva platser. OM du blir antagen bekostar TeaterAlliansen boende och resa.
Läs mer HÄR!

NYHET! Extrainsatt frukostsamtal med Moa Olsson, Castingverket och Svante Åhman, Nordic Casting

Tisdagen den 4 mars gästas vi av Moa Olsson, Castingverket och Svante Åhman, Nordic Casting. De kommer berätta om hur de jobbar som duo, kortfattat om arbetet med en castingprocess samt vad de önskar att skådespelare ska ha för material tillgängligt på text TeaterAlliansens hemsida.

Datum: tisdag 4 mars
Tid: 08.30-10.00
enklare frukost 08.30-09.00
Samtal inkl frågor: 09.00-09.55

Ta chansen. Först till kvarn i anmälningar gäller.

Din Frilansekonomi (ONLINE)

Kursen vänder sig både till dig som arbetar på tjänst och genom firma/bolag. Vi går framför allt igenom hur skiktgränserna i skattesystemet fungerar och vilka fällor som finns med rot- och ränteavdrag när man har oregelbundna inkomster. Vi pratar också om hur ”frilanspensionen” fungerar och vad man ska tänka på när man varvar tjänst och F-skatt.

Ur kursinnehållet:

• Avdrag – bra, mindre bra och ibland dåligt
• Jobbskatteavdrag/jobbskattebidrag
• Rot- och räntefällan
• Betala skatt kan vara bästa pensionsförsäkringen
• Varför är de orangea kuverten orange?
• Hur fungerar frilanspensionen?
• Tjänst eller F-skatt, eller båda, men varva klokt

 

Datum & tid:

26 mars – Online (ZOOM), 13:00 – 16:00

 

Kursledare:
Kursledare är Mats Möller, redovisningsbyrån Kulturekonomin med mångårig erfarenhet som frilansmusiker.

Kursen ges i samarbete med Musikalliansen och Dansalliansen.

 

 

Att möta ung publik –utmaningar och möjligheter 

 – För regissörer och skådespelare –
Under två dagar fördjupar vi oss i att möta ung publik under repetitionsprocess och i samband med föreställning. Hur skapa meningsfulla möten och interaktiva moment med ung publik? Vad gör man om publiken stör, kränker eller förstör? Hur ska man hantera lärare? Hur får man en tyst grupp att börja prata och hur blir man själv bekväm med att stå framför ung publik och leda ett samtal?

Arbetet i workshopen sker praktiskt och reflekterande. Elin delar med sig av metoder och förhållningssätt men utgår också från deltagarnas erfarenheter och önskemål.

Som avslut på den första kursdagen kommer Angereds Teater berätta om sitt arbete med barn och unga/visa runt på teatern:

15.30 – 17.00 Samtal: Angereds Teater och skolpubliken
Med utgångspunkt i Angereds Teaters erfarenheter och arbetssätt deltar publikarbetare, producent, tekniker och ledning i ett samtal med Elin Callmer och kursdeltagarna om hur mötet med den unga publiken kan förberedas tillsammans med konstnärlig personal.

 

Elin Callmer är dramapedagog med stor erfarenhet av att handleda skådespelare och regissörer i publikmöten. Elin jobbar just nu på Unga Dramaten men har tidigare haft uppdrag för bla Dalateatern, Stadsteatern Kulturhuset, Unga Klara, Martin Mutter, Unga Roma, Folkteatern Gävleborg, m.fl.

Angereds Teater fokuserar på samtida scenkonst med internationell och lokal prägel, ofta med verkliga berättelser som utgångspunkt. Målgruppen är främst barn och unga och spelplatsen egen scen, men ibland också på turné. I varje projekt arbetar de med provpublik, referensgrupper och öppna repetitioner. Konstnärlig ledare är Johanna Larsson och verksamhetsledare Lovisa Pihl.

Antal deltagare: 12–18 personer
Kursen görs i samarbete med Angereds Teater