Provfilmning och selftape för skådespelare

I den här kursen får du fyra intensiva dagars fördjupning i provfilmning och selftapes med inriktning på dramaproduktioner genom övningar och feedback från kursledarna.

Kursen ger en inblick i hur castingprocessen går till och hur du som skådespelare bäst marknadsför dig själv med showreel, cv, hemsida etc. Målet är att du efter avslutad kurs har en djupare insyn i castingprocessen, samt vad som förväntas av dig som skådespelare.

Upplägg
Dag 1:
Provfilmningar – Moa och Svante provfilmar parallellt
Presentation av Moa & Svante – lite bakgrund
Presentation av gruppen
Presentation av kursdagarna
Genomgång av dagens provfilmningar
Innan dagens slut delas callback-scenen ut

Dag 2:
Genomgång av cv och showreel, marknadsföring samt tips och råd
Föreläsning om selftapes
Utdelning av scen till selftapeövning
Filma selftapes två och två
Genomgång av selftapes i helgrupp

Dag 3:
Föreläsning om castingprocessen
Tider till callback
Provfilmning i callbacksituation två och två
Parallellt – förbered din callbackscen, slipa på ditt cv + ev feedback om showreels
Frivilligt! Individuell feedback på din showreel / ditt cv

Dag 4:
Genomgång av callbackprovfilmningar i helgrupp
Summering och frågestund i helgrupp, tips på castare att kontakta, hur du får reda på nya produktioner etc

Vem kan söka?
Yrkesverksamma professionella skådespelare.

Övrigt:
OM du erbjuds en plats är det viktigt att du kan närvara alla dagar samt har tid för förberdelsearbete innan kursen samt arbete mellan kursdagarna.

Moa Olsson är verksam som casting director. Hon är utbildad regissör på Institutet för högre TV-utbildning (IHTV) i Göteborg och driver ”Castingverket”. Moa började arbeta med casting på SVT Drama Göteborg 2009. Castingverket startade 2012 och har sedan dess rollsatt ett 30-tal dramaproduktioner, bl.a. Vår tid är nu, Vuxna människor, Quiet Life, Så länge hjärtat slår, STRUL och Jönssonligan kommer tillbaka. Castingverket rollsätter främst dramaproduktioner (spelfilm och tv-drama) men även ibland reklamfilmer. Läs mer på www.castingverket.se.

Svante Åhman är verksam som casting director. Han är utbildad vid Institutet för Högre TV-utbildning (IHTV) i Göteborg 2004. 2013 startade han tillsammans med Johannes Persson Nord Casting som har rollsatt ett stort antal långfilmer och TV-serier, på senare år bland annat Trustorhärvan, Quiet life, Vuxna Människor, Så länge hjärtat slår, Strul, Suedi, Spelskandalen, Vi i villa, osv. Svante jobbar också som FAD. Läs mer på www.nordcasting.se.

Kursen görs med Kulturakademin och ansökan görs via dem. Antagningen görs i samarbete mellan parterna och kursledarna.
Läs mer/ansök: HÄR!

Dubbning för film och tv

Aldrig tidigare har det funnits fler streamingkanaler och producerats så mycket lokaliserat material. Samtidigt är dubbningsbranschen omvittnat svår att ta sig in i för skådespelare.

Du kommer under denna kurs att få egen tid i studio för att ge dig erfarenhet av dubbning och du kommer att observera andras arbete och diskutera dubbningens utmaningar och möjligheter.

Du kommer få lära dig hur du använder dig av ditt skådespeleri i det här specifika hantverket. Hur du följer ett original och samtidigt frigör dig ifrån det så att det inte handlar om att imitera, utan att göra din egen tolkning av karaktären och situationen.

Kursen kommer att innehålla både föreläsningar och praktiska tips för hur du gör för att komma i fråga för dubbroller.

Datum & Tider
söndag 2/2 & 9/2: kl. 15.00-17.00, 17.30-19.30
måndag 3/2 & 10/2: kl. 17.30-19.30, 20.00-22.00

Daniel Sjöberg är utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm 1993-1997 och har erfarenhet av såväl teater och musikal som film och tv. Han har arbetat som dialogregissör inom dubbning i mer än 15 år och har bl.a. gjort de svenska versionerna av filmer som Modig, Monsters University, Röjar Ralf, Vaiana, Lejonkungen och och en av Disney/Pixars senaste filmer ”Röd”. Daniel arbetar även själv som röstskådespelare och har som sådan gjort roller i över 500 filmer och TV-serier. Som teaterskådespelare har han arbetat på bl.a. Stockholms Stadsteater, Göteborgs Operan, Säffleoperan och Chinateatern. Nyligen aktuell i Bettlejuice på Östgötateatern.

Antal platser: 12
Deltagarurval görs i samråd med kursledare.

TeaterAlliansen, kompetensutveckkling, skådespelare

DAGLIG TRÄNING: Ansök om att få träna Gaga vårterminen 2025

Endast de som ANSÖKT och i förväg FÅTT GODKÄNT av TeaterAlliansen att träna GAGA kan gå på passen våren 2025. Ingen löpande anmälan eller godkännande i receptionen samma dag kommer erbjudas.

OBS! Har du tidigare termin fått godkänt att träna är du automatisk beviljad att fortsätta även 2025. Mer information om vårens pass kommer mejlas ut efter årsskiftet.

För att bli beviljad att träna ska du vara:

– aktivt arbetande skådespelare som gått ut från någon av landets teaterhögskolor
– och/eller har minst 5 års erfarenhet från professionell teater (arbetsgivare med kollektivavtal).

Gör så här:
Skicka in en intresseanmälan
OM du uppfyller kriterierna ovan anmäl dig med CV till TeaterAlliansen senast den 15 december. Du får besked senast 15 januari huruvida du är behörig att ta del av vårens pass.

OBS! OM du är tillsvidareanställd på någon teater eller annan konstnärlig verksamhet är det din arbetsgivare som ska stå för din kompetensutveckling. Anmäl vilken arbetsgivare/kontaktperson du har vid anmälan så tar vi kontakt.

Legitimera dig vid träning
Får du godkänt av TeaterAlliansen på att träna i höst är du varmt välkommen på den löpande träningen utan föranmälan, men du legitimerar dig i receptionen på House of Shapes.

TeaterAlliansen uppgift är att möta den offentligt stödda scenkonstens behov av flexibilitet, trygghet och utveckling för frilansande skådespelare.

GAGA
Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp, för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera sinnena och fantasin.

Emma Rozgoni är uppvuxen i Sverige och utbildad dansare vid Konsthögskolan i Oslo, idag med sin bas i Stockholm. Efter många års utforskande i Gaga tekniken, med Ohad Naharin och Batsheva Dance Company, frilansande i Amsterdam och Israel, samt ett år vid Gaga Teacher Program, blev Emma certifierad lärare 2012. Emma undervisar i dans och rörelse för professionella dansare och skådespelare såväl som dans entusiaster med olika erfarenheter och bakgrunder samt leder kurser i Sverige och internationellt för kompanier, utbildningar, festivaler och öppna workshops. Hon har undervisat vid bland annat GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga Baletten, Cullberg, Norrdans, Skånes Dansteater, Iceland University of the Arts, Dans- och Teateralliansen, m fl.. Emma är också initiativtagare och medskapare till Improvisations festivalen i Ytterjärna ‘Metamorphosis- Improvisation and Movement Research Festival.’

Voice in Action

«Your day-to-day voice is your usual voice. It may not be in the depths or in your body. It is necessary to train your voice and body to open yourself to your emotional, physical and imaginative life. Get out of everyday life to enlarge your voice, body and intellect. –Kristin Linklater.

 

Med grund i Kristin Linklater – metoden fokuserar workshopen Voice in Action på röst- och rörelseövningar som hjälper dig att frigöra din naturliga röst på ett organiskt och behagligt sätt. Målet är att förbättra din uttrycksförmåga och därmed uppnå mer frihet, styrka och klarhet i din kommunikation som i ditt arbete som skådespelare eller regissör. Deltagaren kommer att utveckla ett personligt program med övningar för att efter workshopen självständigt kunna värma upp sin röst, förbereda sig för röstmässiga utmaningar i det egna arbetet eller i instruktionen av skådespelare.

Workshopen ges på engelska och leds av skådespelaren och röstcoachen Leticia Rúa Santafé (ES).

Målgrupp: Workshopen riktar sig till skådespelare såväl som regissörer. Undervisningen för båda grupper kommer att ske genom aktivt deltagande och prövande av metoden.

 

What will you learn?

-Vocal Anatomy for Acting

-Freedom and Vitality in Breathing as vocal support.

-Connection with the Voice from the Body awareness.

-The Movement of the Voice through the Body.

-Specific work on habits that prevent the voice from traveling into space.

We will train the Voice through movement to relax, release and strengthen expression, in contact with the instinctive world, emotions and creative imagination. This allows the actor to be more available for the action of the text and the creative imagination it requires.

 

Methodology

The Linklater Voice Methodology for Freedom the Natural Voice and the Somatic Movement Education will be the foundations for the theory and practice of the workshop.

Group and individual exercises will be the basis for establishing more personal vocal training that adjusts to the individual needs of the actor. Aimed at actors and actresses interested in knowing their own voice and developing the curiosity and expressive capacity they need to continue growing and researching the transformation of their voice.

 

Om kursledaren 

Leticia Rúa Santafé (@leticia.santafe) studied a degree in acting at the RESAD in Madrid. She was awarded with a FULBRIGHT scholarship to study acting, voice and movement in New York City. Leticia was designated as the first Spanish voice teacher with Kristin Linklater in the USA. She has worked as a professional actress in Spain, USA, United Kingdom and Switzerland. It is currently part of the company www.thecleverpeoplecompany.com.

She is the first Spanish woman to complete the Diploma in Integrative Bodywork and Movement Therapy (IBMT) with Linda Hartley in the UK. She has trained in Body-Mind Centering ® and graduated in the I.D.M.E program and is accredited as Somatic Voice and Movement Educator by ISMETA.org. She is currently part of the Circles of Four in The discipline. of the Authentic Movement. Leticia offers individual sessions and group workshops in Spanish and English. As a teacher and performer she is developing her own methodology integrating her artistic experience, the Linklater methodology with the voice and the work of Somatic Education of Movement in her classes and in her Voice and Movement program for theArts: www.formacionsomart.com

Improvisationsarbete med julstämning

Under två dagar 18-19 december (onsdag-torsdag) arrangerar TeaterAlliansen improvisationsteater med Helena Lindegren. Arbeta tillsammans med kollegor i prestigelösa och roliga övningar och scenupplägg. Du får hjälp att följa dina impulser utan att hinna överanalysera dem. Men du får också chansen att konkretisera och förtydliga den intuitiva idén.

På min arbetsplats ung scen/öst hade vi en improworkshop med Helena Lindegren. Det är den bästa, roligaste och mest lärorika improkurs jag gått. På bara en dag lyckades hon svetsa samman gruppen, lära oss hur man  skapar spelbara scener och implementera vikten av att låta situationerna leda handlingen framåt.
– Martin Waerme

Helena Lindegren. skådespelare verksam inom teater, TV, radio och film . Helena arbetade 12 år på Stockholms Improvisationsteater. Under våren 2024 spelar hon ”Scala Late Night Impro” på Scalateatern samt turnerar tillsammans med Fredrik Lindström i ”Stora Dialektshowen”. Helena inledde sin karriär vid Västerbottensteatern i Skellefteå, följt av bl a Profilteatern i Umeå, Jämtlands läns­teater, Orionteatern och scenkonstkollektivet Lumor. Vid sidan av teaterengagemangen har Lindegren haft flera roller på film, TV och radio samt medverkar i ”på minuten” på Sveriges Radio.

Antal platser: 10-12

Anmäl dig: för att jobba, skratta och hänga med dina skådespelarkollegor innan julstöket tar vid. På TeaterAlliansen håller vi även öppet kansliet innan och efter kurstiderna för eventuella frågor och naturligtvis finns det julmusik, glögg och pepparkakor.

Frågor eller funderingar kring upplägget? Kontakta Lisbeth på TA, 0729-712613 eller lisbeth.pettersson@teateralliansen.se

Konstnärlig Salong #7 – Ett eget rum – poesi & scenografi med poeten Aya Kanbar

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk? Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna?

Salong #7 gästas av poeten Aya Kanbar som 2021 vid 17 års ålder blev en av årets års mest hyllade litterära debutanter för sin diktsamling ”Hyperverklighet”. Nu är hon 20 år och har nyligen nominerats till DN:s kulturpris för sin andra diktsamling Aftongata.

I intervjuer har Aya framhållit att hennes skrivande präglas av lust och ett flöde som bara kommer ur henne – helst sittandes i sängen i tonårsrummet medan hon äter snabbnudlar (DN 2023-11-11). Varje dikt är en scen ur olika perspektiv, jaget och duet är flexibla karaktärer som får uppleva olika saker.

Aya är inbjuden till konstnärlig salong för att berätta om sitt arbete och samtala om vikten av att hitta det egna rummet för skapande. Hur gör man för att bevara lust och integritet när konstnärskapet blir alltmer offentligt och utsatt för den andres blick? Vi kommer också att prata om hur man kan skriva rumsligheter/kroppsligheter och vilka likheter detta har med de fiktiva rum som scenografens idéarbete innehåller.

Aya Kanbar, född i Örebro 2004, succédebuterade år 2021 med poesiboken Hyperverklighet, som bland annat nominerades till Sveriges Radios lyrikpris, Borås Tidnings debutantpris och Katapultpriset. Hösten 2023 kom hennes andra diktsamling Aftongata, ett nattligt, illojalt bokslut över ungdom och tonår som nominerades till DN:s kulturpris.

 

Salong #7 – Ett eget rum – poesi & scenografi med poeten Aya Kanbar

Datum: 9 december kl 9 – 12

Plats: TeaterAlliansen, Stockholm

Endast föranmälan via formuläret nedan. Begränsat antal platser!

TeaterAlliansen bjuder på morgonfika.

Målgrupp: Samtalet riktar sig till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, samt övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Konstnärlig salong #6 Relationen till Hill / Den konstnärliga följeslagaren

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk? Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

I Salong #6 möter vi konstnären Maria Hall som ägnat decennier åt att gå i konstnären Carl Fredrik Hills (1849-1911) fotspår. Under ett par år reste hon runt i Frankrike för att uppsöka de platser där Carl Fredrik Hill i sin s.k. friska period under andra hälften av 1870-talet målade sina mästerverk. De exakta platserna där Hill stått med sitt staffli dokumenterades och gav bland annat upphov till boken Carl Fredrik Hill – Jag följer dina spår (2023).

Salongen kretsar kring den konstnärliga följeslagaren med utgångspunkt i Maria Halls arbete med Hills liv och blick på världen har betytt för hennes eget konstnärskap. På samma sätt behöver scenografen och kostymdesignern återkommande närma sig nya livsöden, tider och platser. Hur gör man för att på allvar och kanske rent fysiskt fördjupa sig i en annan konstnärs liv och verk? Vad gör det med ens eget skapande? Och hur långt kan man nå?

Maria Hall (f. 1964) är konstnär, utbildad på Konsthögskolan Valand och Kungliga Konsthögskolan, med examen år 1997. Maria är även konsthistoriker, författare och skribent. 2023 gavs hennes bok Carl Fredrik Hill – Jag följer dina spår ut på Arvinius + Orfeus förlag.

www.mariahall.se

 

Salong #6 – Relationen till Hill / Den konstnärliga följeslagaren med Maria Hall

Datum: 11 november kl 13 – 16

Plats: TeaterAlliansen, Stockholm

Endast föranmälan via formuläret nedan. Begränsat antal platser!

TeaterAlliansen bjuder på fika.

Målgrupp: Samtalet riktar sig till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, samt övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Carl Fredrik Hill (1849-1911) räknas som en av de stora i svensk konsthistoria. Efter några produktiva år i Frankrike, då merparten av hans mästerverk tillkom, insjuknade han och tillbringade sina sista 28 år i barndomshemmet i Lund. Från dessa år i Lund finns tusentals banbrytande tusch- och kritteckningar bevarade.

 

Konstnärlig salong #5 Att skriva om konstnärligt arbete

Vad är det för arbete vi gör som scenografer och kostymdesigners? Hur kan vi få möjlighet att stanna upp, reflektera och uppdatera oss själva som konstnärer i förhållande till vår samtid, vår blick och vårt hantverk? Hur ser konstnärens process ut? Vad ingår i arbetet och när sker det? Hur går tankarna? 

 

I Salong #5 möter vi konstnären och kritikern Sonia Hedstrand i ett samtal om hennes skrivande och utmaningarna med att formulera sig kring sitt (och andras) konstnärskap. Om erfarenheter och fallgropar i ett sådant projekt.

Tillsammans med Sonia kommer vi att samtala kring vad ett konstnärligt skrivande är och vad det innebär det för en scenograf/kostymdesigner. Hur arbetar scenografer och kostymdesigners själva med texten som kommunikation kring sitt arbete?  Går det att skriva rumsligt/kroppsligt? Vid vilken punkt blir texten ett verk i sig? Och är det skrivna ordet ens viktigt för scenografer och kostymdesigners?

Sonia Hedstrand är konstnär och arbetar forskningsorienterat i skärningspunkten mellan dokumentarism, essä och sociologisk undersökning i medier som installation, rörlig bild, fotografi, performance och artist books. Hedstrand är även konstkritiker för bland andra Dagens Nyheter och skriver ofta med strukturella, intersektionella perspektiv på samtida konst, med intresse för konstnärsrollens och konstbegreppets förändringar genom historien, samt kommenterar gärna kulturpolitik. Innehar en Master i Fri konst från Kungl. Konsthögskolan 2011, och är alumn från Whitney Independent Study Program, NYC 2012.

https://www.soniahedstrand.se/

 

Salong #5 – Att skriva om konstnärligt arbete med Sonia Hedstrand

Datum: 28 oktober kl 13 – 16 inkl. fikapaus.

Plats: TeaterAlliansen, Stockholm

Endast föranmälan via formuläret nedan. Begränsat antal platser! Salongen är en interaktiv form där alla deltar aktivt. Inför tillfället får antagna deltagare förbereda en mindre förberedande uppgift relaterad till salongens tematik.

Målgrupp: Samtalet riktar sig till professionellt verksamma scenografer och kostymdesigners, samt övriga intresserade konstnärer inom scenkonst och film i mån av plats.

Konstnärlig salong kureras av Charlotta Nylund, scenograf och kostymdesigner och Karin Lind, konstnär, scenograf och kostymdesigner.

 

Regissörens förberedande arbete

Kursen riktar sig till skådespelare med regierfarenhet men som saknar formell regiutbildning. Under fyra dagar fördjupar vi oss i regissörens förberedande arbete med fokus på textanalys och tar första stegen till att skapa ett regikoncept.

Målet med kursen är att ge deltagarna några handfasta verktyg i arbetet med en dramatisk text för att fördjupa och konkretisera sin regivision. Vi kommer att vrida och vända på story, tema, smärtpunkt, genre/stil och hur man överför analys till gestaltning. Alla kursdeltagare kommer att arbeta med samma pjästext och få uppgifter att lösa individuellt eller i mindre grupper som sedan redovisas och diskuteras i helgrupp.

OBS! Man ska ha regisserat minst fem produktioner för att delta. Namnge dessa i kommentarer vid ansökan.

Sara Giese har arbetat som frilansande regissör i tjugo år med huvudsaklig inriktning på nyskriven dramatik. Hon har dramatiserat böcker, bearbetat klassiker och skrivit egna manus. Sin utbildning har hon bl.a. från Dramatiska Institutet (teaterregi 2000-2004), Alma Manusutbildning (manus 2020-2021), Stockholms Elementära Teaterskola (skådespeleri 1997-1998) och Teatervetenskap med dramapedagogisk inriktning på Stockholms Universitet (1994-1995). Sara deltog i första omgången av Teateralliansens utbildning i ledarskap för regissörer. www.saragiese.se

Målgrupp: skådespelare med regierfarenhet
Antal platser: 10-12

UMEÅ: Sång

Kursen ges i samarbete med Teatercentrum Norra och Dansalliansen d.v.s. både skådespelare och dansare kommer kunna antas.

Kursens syfte är att ge dig mer kännedom om din röst och hur rösten fungerar. Målet är att du efter kursen ska känna till det grundläggande kring röstens anatomi, samt ha fått konkreta verktyg för att kontrollera din röst och utveckla den vidare.

Vi kommer att sjunga mycket under de tre kursdagarna, både enkla sångövningar och sånger – i grupp och enskilt. Rösten är fantastisk och vi kan utföra de mest magiska ljud med den. Det är ett instrument som är en del av vår fysiska kropp och därmed också sammanbunden med hela vårt väsen. Rösten kan också gestalta och lägga en ytterligare dimension till ett sceniskt uttryck.

ALLA kan bli bättre på att sjunga, det kräver bara kunskap och övning.

Vid kursens slut ska du:
kunna värma upp din röst på ett hållbart sätt veta hur du reglerar din volym och ditt luftflöde ha fått kunskap om hur du kan förändra/variera din röst/klang ha blivit säkrare på hur du använder din röst i olika register (lågt som högt)

Upplägg
Grundläggande sång och andningsövningar samt anatomi.
Lära in gemensamt enklare körstycke.
Fortsatt tekniskt arbete med sång och andningsövningar samt anatomi.
Individuellt arbete med en sång, där fokus ligger på röstens uttrycksmöjligheter och teknik.
De som inte sjunger sitter med och lyssnar och ger feedback enligt ”Critical Response metoden”.
Fortsatt tekniskt arbete med sångövningar samt anatomi.
Fortsatt arbete med körstycket.
Fortsatt individuellt arbete med sånger där gruppen sitter med och lyssnar på varandra och ger feedback.

Förberedelser

Alla deltagare ska förbereda varsin sång. Mer praktisk information kommer om du antas till kursen.

Nina Norblad arbetar som lektor i scenisk gestaltning med inriktning sång på Högskolan för scen och musik samt frilansar som musikalartist. Hon undervisar i sång på flera typer av utbildningar såsom exempelvis musikalutbildningen och kyrkomusikutbildningen samt anlitas ofta av teatrar som sångcoach såväl för professionella  sångare som för skådespelare och dansare. Nina är van att arbeta med olika typer av sångare och brinner för att utforska vad rösten har för möjligheter.