TeaterAlliansen anställer skådespelare med start 1 november 2025

TeaterAlliansens styrelse har beslutat att från den 1 november 2025 anställa fler skådespelare.

TeaterAlliansen erbjuder en unik anställningsform för etablerade, frilansande skådespelare som innebär en ekonomisk och social trygghet samt en kontinuerlig arbetsplatstillhörighet. Konstruktionen innebär att de anställda tar tjänstledigt för att arbeta som skådespelare och återvänder till sin anställning på TeaterAlliansen mellan sina uppdrag. Kriterierna för vilka som anställs regleras i ett kollektivavtal mellan  Svensk Scenkonst och Fackförbundet Scen & Film.

Ansökan i vår ansökningsportal kommer att vara öppen här på hemsidan 6 maj – 17 juni. 

Anmäl dig till våra utskick i formuläret nedan så får du information när ansökan öppnar.

Vem kan ansöka

För att vara behörig att ansöka om anställning måste du uppfylla två grundkrav. Du ska:

  • under de senaste tre åren ha arbetat som frilansande skådespelare och under den tiden ha haft anställning inom yrket minst tolv månader.
  • under de senaste femton åren haft minst fem års sammanlagd anställning som skådespelare vid statligt stödda institutionsteatrar eller fria teatrar med verksamhets- eller projektbidrag via Kulturrådet.

Samtliga anställningar ska ha varit avlönade i nivå med för tidpunkten då gällande kollektivavtal inom film- och scenkonstområdet.

Du som ansöker får inte ha börjat ta ut din ålderspension och inte heller eventuell SPV-pension.

Om du befinner dig i en frilansanställning eller har träffat avtal om ett framtida frilanskontrakt som skådespelare är det inget hinder för att söka anställning.

Hur ansöker jag?

Ansökningsportalen öppnar här på hemsidan den 6 maj och stänger den 17 juni. Om du sökte anställning 2022 kommer dina uppgifter att ligga kvar och du behöver bara komplettera med de uppgifter som efterfrågas i just denna ansökan. Har du ansökt om anställning innan 2022 eller inte ansökt om anställning tidigare behöver du skapa ett konto i anställningsportalen – när den öppnar.

Om du vill få en påminnelse och ytterligare information när ansökningsportalen öppnar fyller du i dina kontaktuppgifter längst ned på sidan.

Vad ska ansökan innehålla?

I ansökan ska du lägga in de anställningar du haft som skådespelare på statligt stödda institutionsteatrar och/eller fria teatrar med verksamhets- eller projektbidrag via Kulturrådet under perioden 1 juli 2010 – 30 juni 2025

Du ska också lägga in alla anställningar du haft som skådespelare under perioden 1 juli 2022– 30 juni 2025 – såvida inte dessa ligger under perioder då du haft anställning på teatrar med statligt stöd enl. ovan. Arbete som scenframställningslärare på teaterhögskola/universitet och/eller regissör räknas delvis med i denna period.

Du ska också lägga in sjukskrivningar och/eller föräldraledigheter under minst 30 sammanhängande dagar som infaller under 2010-07-01-2025-06-30.

Ett antal sökande kommer under augusti och september att få komplettera sin ansökan med kontrakt samt eventuella intyg från Försäkringskassan som styrker de lämnade uppgifterna.

Ha därför redan i samband med ansökan alla kontrakt och intyg tillgängliga.

Vad händer när jag ansökt?

När ansökningsperioden är slut sammanställs varje sökandes totala, kvalificerande anställningstid, baserat på inlagd information. Ordningsföljden för anställning avgörs av den totala kvalificerande anställningstiden som den sökande kan tillgodoräkna sig under de senaste femton åren.

TeaterAlliansen gör inga konstnärliga eller andra bedömningar av de sökande.