Sök anställning

Anställningsomgång 2025

Ansökan är nu stängd. Du som ansökt kan logga in i ansökningsportalen och se din ansökan men inte göra några ändringar. Du hittar ansökningsportalen här.

Alla som ansökt får besked per mejl om de kan erbjudas anställning eller inte under första halvan av oktober.

TeaterAlliansen erbjuder en unik anställningsform för etablerade, frilansande skådespelare som innebär en ekonomisk och social trygghet samt en kontinuerlig arbetsplatstillhörighet. Konstruktionen innebär att de anställda tar tjänstledigt för att arbeta som skådespelare och återvänder till sin anställning på TeaterAlliansen mellan sina uppdrag. Kriterierna för vilka som anställs regleras i ett kollektivavtal mellan  Svensk Scenkonst och Fackförbundet Scen & Film. Du kan läsa mer nedan om vad som krävdes för att ansöka 2025.

För att vara behörig att ansöka om anställning ska två grundkrav vara uppfyllda. Den som söker ska:

  • under de senaste tre åren ha arbetat som frilansande skådespelare och under den tiden ha haft anställning inom yrket minst tolv månader.
  • under de senaste femton åren haft minst fem års sammanlagd anställning som skådespelare vid statligt stödda institutionsteatrar eller fria teatrar med verksamhets- eller projektbidrag via Kulturrådet.

Samtliga anställningar ska ha varit avlönade i nivå med för tidpunkten då gällande kollektivavtal inom film- och scenkonstområdet.

Sökande får inte ha börjat ta ut din ålderspension och inte heller eventuell SPV-pension.

I 2025 års anställningsomgång har det varit anställningar som skådespelare på statligt stödda institutionsteatrar och/eller fria teatrar med verksamhets- eller projektbidrag via Kulturrådet under perioden 1 juli 2010 – 30 juni 2025 som varit kvalificerande.

Ett antal sökande får i efterhand komplettera sin ansökan med kontrakt och eventuellt andra underlag samt i förekommande fall intyg från Försäkringskassan som styrker de lämnade uppgifterna.

Efter ansökningsperiodens slut sammanställs varje sökandes totala, kvalificerande anställningstid, baserat på inlagd information. Ordningsföljden för anställning avgörs av den totala kvalificerande anställningstiden som den sökande kan tillgodoräkna sig under de senaste femton åren. TeaterAlliansen gör inga konstnärliga eller andra bedömningar av de sökande.

Alla som ansökt får besked per mejl om de kan erbjudas anställning eller inte under första halvan av oktober.

Syftet med anställningen är att stärka frilansande skådespelare och bidra till en lång och hållbar karriär. Många anställda beskriver att anställningen på TA ger dem en känsla av tillhörighet och gemenskap, något som ofta saknas i en frilansares vardag. TA arrangerar personaldagar, frukostträffar, kurser och workshops som gör att du träffar kollegor. Dessutom fungerar anställda som mentorer för skådespelarstudenter på Stockholms konstnärliga högskola.

Kompetensutveckling
En viktig del av anställningen är att stärka de anställdas ställning på arbetsmarknaden och bidra till att bibehålla och utveckla deras färdigheter bl a genom att de erbjuds att delta i den kompetensutveckling vi anordnar. Kurser och workshops arrangeras ofta i samarbete med scenkonstinstitutioner, fria grupper och organisationer som till exempel Trygghetsrådet TRS, Kulturakademin och Dansalliansen.

Kollektivavtal
Anställningen på TA regleras i ett kollektivavtal mellan Fackförbundet Scen & Film och Svensk Scenkonst. Skådespelarnas anställning löper i 3-årsperioder. För att kvalificera sig för en ny 3-årsperiod måste de uppfylla minimikravet på arbete som skådespelare hos andra arbetsgivare under innevarande 3-årsperiod.

Under perioder då anställda inte är tjänstlediga för arbete hos andra arbetsgivare är de i tjänst på TA. De får lön, tjänstepension och omfattas av arbetsskade- och tjänstegrupplivförsäkring samt Trygghetsrådet TRS omställningsavtal.

Arbetsuppgifter
De anställda tar tjänstledigt från TA när de ska arbeta hos en annan arbetsgivare. Under perioder i tjänst på TA ska de fortsätta att utveckla sina karriärer genom att aktivt söka arbete, hålla sina profilsidor på TA:s webb uppdaterade, delta i kompetensutveckling, upprätthålla nätverk med mera.

Har du frågor kring ansökan är du välkommen att kontakta oss på:

E-post: ansokan@teateralliansen.se

Telefon: 08 452 21 20

 

 

Sugen på info från oss? Signa upp!