Målgrupper som ligger under huvudmålgrupp visas alltid som filter. Andra målgrupper visas bara om det för tillfället finns någon kurs markerad med den målgruppen.

MÖTE MED KOREOGRAF – MALMÖ

Tove Sahlins dans och rörelseworkshop innehåller vissa delar performance träning. Den riktar sig till alla scenkonstnärer inom teater-, dans- och mimområdet som vill utmana sig att improvisera utifrån enkla principer, där Tove regisserar olika förhållningssätt. Genom hennes improvisationstekniska instruktioner och improvisation kan du hitta sceniskt material och inspiration.

Bakgrund: Föreställningen NÄRHETEN/Riksteatern, som Tove regisserar och koreograferar, turnerar över Sverige 10/9-13/10 och har ett turnéstopp i Domkyrkan Lund den 4 oktober kl. 19.00. Scenkonstnärer som bor i området kan komma på en halvdagsworkshop arrangerad av Dansalliansen, Teateralliansen och Danscentrum Syd i samverkan med Riksteatern med koreografen Tove Sahlin dagen därpå d.v.s. 5 oktober.

Tove Sahlin: Gick mimutbildningen 1998-2001 men är också ”uppfostrad” i dansimprovisation i Berlin och San Fransisco där scenkonstutrycken inte ligger långt ifrån varandra. ”Performers ” är ett uttryck Tove tycker om; om vad man performar, vilket koncept föreställningen har och inte vilken skolning en har. De senaste åren har Tove, utöver att hon drivit Shake it Collaborations, arbetat två år på Riksteatern med produktionerna Helheten -19 (regissör och koreograf) och Närheten -20 (koreograf) och ett år på Dramaten med Den yttersta minuten -21 (koreograf) och Liv, Död, Sex, Pop -21 (regissör och koreograf). Hösten 2022 åker hon på turné med Riks med den covidinställda föreställningen Närheten

I den här workshopen vill Tove samla artister över generations- och genregränser i guidad improvisation, där dagen börjar med egen uppvärmning med det egna rörelsespråket för att sedan öppnar upp för gruppimprovisationer och kompositioner. Workshopen avslutas med fika och samtal.

Antal platser: Workshopen genomförs om minst 6 personer söker/uppfyller kriterierna.

Ljudboksinläsning – STOCKHOLM

Deltagarna får prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Kursen vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den. Tillsammans med kursledaren lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning.

Kurslängden är fem dagar. Måndag eftermiddag och fredag förmiddag arbetar alla kursdeltagare i helgrupp. Tisdag, onsdag och torsdag delas kursdeltagarna i två grupper och arbetar halvdag, eftermiddag eller förmiddag. Gruppindelning sker vid kursstart.

OBS!
Inför varje arbetspass är det viktigt att ha utrymme för förberedelse. Denna förberedelse ligger utanför kursens tider för undervisning.

Upplägg
Måndag 24/10 ALLA 13.00-16.00
Tisdag 25/10 Förmiddagsgrupp 09.00-12.00, eftermiddagsgrupp 13.00-16.00
Onsdag 26/10 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Torsdag 27/10 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Fredag 28/10 ALLA 09.00-13.00

Visuellt Ljud i Stockholm AB är en av Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 2000 inspelade titlar. Kursledare är Lars Jansson.

Antagningsprocessen
Kursen genomförs i samarbete med Visuellt Ljud AB som därför kommer att ha inflytande över antagningsprocessen.

Ljudboksinläsning – GÖTEBORG

Deltagarna får prova på grundläggande studioarbete med inläsning av olika typer av texter, och får en inblick i arbetsfördelningen mellan producent och inläsare samt förståelse för vad som är viktigt i arbetet före- under- och efter inläsningarna. Individuellt arbete varvas med arbete i grupp eller i par.

Kursen vänder sig till skådespelare som vill öka sin kunskap om vad det innebär att arbeta med inläsning av ljudböcker och praktiskt pröva gestaltningsmöjligheter framför mikrofonen. Under kursveckan får deltagarna en översikt av utvecklingen inom ljudboksbranschen och de förutsättningar som finns för den. Tillsammans lyssnar gruppen på, analyserar och diskuterar olika typer och genrer av uppläsning.

Kurslängden är fem dagar. Måndag eftermiddag och fredag förmiddag arbetar alla kursdeltagare i helgrupp. Tisdag, onsdag och torsdag delas kursdeltagarna i två grupper och arbetar halvdag, eftermiddag eller förmiddag. Gruppindelning sker vid kursstart.

OBS!
Inför varje arbetspass är det viktigt att ha utrymme för förberedelse. Denna förberedelse ligger utanför kursens tider för undervisning.

Upplägg
Måndag 21/11 ALLA 13.00-16.00
Tisdag 22/11 Förmiddagsgrupp 09.00-12.00, eftermiddagsgrupp 13.00-16.00
Onsdag 23/11 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Torsdag 24/11 Förmiddagsgrupp 09.00-12.30, eftermiddagsgrupp 13.30-17.10
Fredag 25/11 ALLA 09.00-13.00

Visuellt Ljud i Stockholm AB är en av Sveriges ledande producent av ljudböcker, med fler än 2000 inspelade titlar. Kursledare är Lars Jansson.

Antagningsprocessen
Kursen genomförs i samarbete med Visuellt Ljud AB som därför kommer att ha inflytande över antagningsprocessen.

FORUM T: samtal om regi, del 2

Teaterns relationen till rum och visualitet har förändrats genom teaterhistorien. Från teatern som en rituell plats, moralisk institution, borgerlig underhållning, gesamtkunstwerk eller den tomma spelplatsen. Suggestion eller verfremdung, det immersiva, det visuella, eller digitala. Listan kan göras lång på olika inriktningar där många idag existerar vid sidan av varandra.

Den 17 september bjuder Turteatern och Teateralliansen in till ett heldagsseminarium med syfte att fördjupa samtalet om teaterregi. I Samtal om regi, del 2 kommer vi fokusera på regissörens förhållningssätt till rum, plats och visualitet. Vad är regissörens visuella och rumsliga utgångspunkt? Hur ser regissörens eget arbete ut med rum, och hur ser samarbetet med scenograf, ljusdesigner eller andra visuella praktiker ut? Hur förhåller sig regissören till den historiska plats som teatern och teaterscenen är i relation till andra rum? Utifrån dessa frågor vill vi fördjupa oss kring rummets betydelse för teatern och dess inverkan på olika regissörers konstnärskap.

Med detta samtal vill vi fortsätta undersöka regissörens roll i den samtida teatern och skapa ett forum där regissörer själva talar om sina praktiker. Under våren 2022 genomförde Turteatern ett första seminarium om regi där vi utgick från regissörens relation till regibegreppet och dess problem och potential i rollen som scenkonstnär.

OBS! Seminariet kommer hållas på engelska.

Målgrupp: regissörer, scenografer och övriga intresserade
Program, gäster och biljetter, se Turteaterns hemsida

 

Teateralliansen kompetensutveckling intimitetsregi

Intimitet på scen, TV och film

De senaste åren har synen på hur vi arbetar med scener som innehåller intimitet, simulerat sex, simulerat sexuellt våld och nakenhet förändrats. Med mer kunskap om intimitet, integritet, samtycke och personliga gränser har en ny yrkesroll vuxit fram med spetskompetens inom koreografi, narrativ och förståelse för skådespelarens processer i förhållande till rollkaraktärens vilja och motivation.

I denna workshopen får deltagarna undersöka och reflektera över begrepp som intimitet, integritet och samtycke. Genom att utforska den metod som Malin själv använder när hon koreograferar intima scener får deltagarna möjlighet att, utifrån en given scen och ett tydligt ramverk, utforska hur personliga gränser omvandlas till frihet och öppnar upp för kreativa möjligheter.

Denna workshop är för skådespelare och regissörer och ger en introduktion till hur samarbetet mellan intimitetskoordinator-skådespelare-regissör fungerar. OBS! Ingen nakenhet eller simulerat sex kommer förekomma i denna workshop.

Förberedelse: Var klädd i mjuka kläder som ger rörelsefrihet. Ta med vattenflaska, papper och penna.

Antal platser: 9-16

Malin B. Erikson är en kvalificerad och SAG-AFTRA recoginzed  intimitetskoordinator som introducerade intimitetskoordinering till Sverige 2019 som landets första intimitetskoordinator. Hon är specialist på att koreografera intima scener för TV, film och liveframträdanden samtidigt som hon implementerar bästa praxis, säkerhet och välbefinnande för skådespelare och övrig personal. Som pionjär handlar en stor del av Malins arbete om att sprida kunskap, vilket hon ofta gör genom att vägleda produktionsbolag och organisationer, hålla föreläsningar/workshops och delta i olika typer av offentliga- och branschevenemang.

Till hennes repertoar finns bla. aktuella Snabba Cash (Netflix) och Knutby (TV4/cmore) och kommande Händelser vid vatten (SVT) och samt produktioner på bla. Stadsteatern/Kulturhuset, Dramaten, Göteborgs Stadsteater och Vadstena Akademien.

Läs mer på: malinberikson.com/intimacy

 

MÖTE MED KOREOGRAF – ÖSTERSUND

Tove Sahlins dans och rörelseworkshop innehåller vissa delar performance träning. Den riktar sig till alla scenkonstnärer inom teater-, dans- och mimområdet som vill utmana sig att improvisera utifrån enkla principer, där Tove regisserar olika förhållningssätt. Genom hennes improvisationstekniska instruktioner och improvisation kan du hitta sceniskt material och inspiration.

Bakgrund: Föreställningen NÄRHETEN/Riksteatern, som Tove regisserar och koreograferar, turnerar över Sverige 10/9-13/10 och har ett turnéstopp i Krokom/ föreningshus i Ås 18 september kl 19.00. Scenkonstnärer som bor i området kan komma på en halvdagsworkshop arrangerad av Dansalliansen,  Teateralliansen och Danscentrum Norr i samverkan med Riksteatern med koreografen Tove Sahlin i Östersund dagen därpå d.v.s. 19 september.

Tove Sahlin: Gick mimutbildningen 1998-2001 men är också ”uppfostrad” i dansimprovisation i Berlin och San Fransisco där scenkonstutrycken inte ligger långt ifrån varandra. ”Performers ” är ett uttryck Tove tycker om; om vad man performar, vilket koncept föreställningen har och inte vilken skolning en har. De senaste åren har Tove, utöver att hon drivit Shake it Collaborations, arbetat två år på Riksteatern med produktionerna Helheten -19 (regissör och koreograf) och Närheten -20 (koreograf) och ett år på Dramaten med Den yttersta minuten -21 (koreograf) och Liv, Död, Sex, Pop -21 (regissör och koreograf). Hösten 2022 åker hon på turné med Riks med den covidinställda föreställningen Närheten

I den här workshopen vill Tove samla artister över generations- och genregränser i guidad improvisation, där dagen börjar med egen uppvärmning med det egna rörelsespråket för att sedan öppnar upp för gruppimprovisationer och kompositioner. Workshopen avslutas med fika och samtal.

Varmt välkommen.
Drop-in

Masterclass i röst

Hitta din autentiska röst för scen och tv/film.

Denna workshop kommer att ge dig konkreta sätt att utveckla din rösts fulla potential och få en djup kontakt med vilken text som helst på ett sätt som är autentiskt och engagerande – oavsett om det är för scen eller tv/film. Workshopen kommer att vara mycket praktisk och skräddarsydd för deltagarnas prioriteringar.

Workshopen kommer att vara unik för gruppen som deltar. Den börjar med att utforska vad varje deltagare vill arbeta med och utveckla. Därefter kommer dagarna att skräddarsys kring dessa mål och syftar inte bara till att uppfylla dem, utan att även överträffa dessa.

Barbara skapar ett säkert utrymme där deltagarna känner sig bekväma att arbeta och utmana sig själva. Deltagarna kommer att få avancerade utmaningar i sång-, text- och skådespeleri som fokuserar på varje deltagares individualitet.

Förberedelse: Deltagarna uppmanas att förbereda en eller två korta monologtexter där de hittar en djupare koppling och äkthet. Dessa kan vara på engelska eller svenska. OBS! Om de är på svenska, vänligen förbered en sammanfattning av sammanhanget där talet förekommer.

Kursen hålls på:
engelska

Förberedelse: Deltagarna uppmanas att förbereda en eller två korta monologer där de ska söka en djupare koppling och äkthet.

Att tänka på: Bekväma kläder som det är lätt att andas och röra sig i • Ha gärna ”lager på lager” så att du lätt kan variera mängden av kläder eftersom det fysiska arbetet varierar.

Antal platser: 12-14

Barbara Houseman:
har arbetat med teater i mer än fyrtio år. Efter att först ha delat sin tid mellan regi- och röstarbete, tillbringade hon sex år i den världsberömda röstavdelningen på Royal Shakespeare Company och blev sedan Associate Director på Young Vic. Under de senaste 22 åren har hon arbetat frilans som röst-, text- och skådespelarcoach och biträdande direktör och direktör. Hon arbetar bl.a. med Daniel Radcliffe, Jude Law, Clive Owen och Jessie Buckley i olika projekt. 2009 gick hon med i Regent’s Park Open Air Theatre som röst- och textcoach och 2014 blev hon Season Associate Director. Hon har arbetat på ett flertal shower i West End inklusive End Game, Rosencrantz & Guildenstern Are Dead, Duchess of Malfi, Design for Living & Playboy of the Western World på Old Vic; The Curious Incident of the Dog in the Night Time och The Ferryman at the Gielgud; Macbeth, Richard III och Dr Faustus för företaget Jamie Lloyd; All Female Shakespeare-trilogin, St Joan, Les Liaisons Dangereuses, Coriolanus, Trelawny of the Wells at the Donmar. Hon är författare till Finding Your Voice and Tackling Text [and Subtext] båda publicerade av Nick Hern Books och till två digitala Masterclasses Developing Your Voice och Bringing the Text to Life.

Läs mer på: www.BarbaraHouseman.com

DAGLIG TRÄNING

Kostnadsfri träning för yrkesverksamma skådespelare:

tisdag & torsdag 08.30-09.30
GAGA med Elena Bolelli (vikarierar för Emma Rozgoni nov-dec 2022)

onsdag kl. 08.30-09.45
YinYasa Yoga med Rebecca Björling. En flödande och dynamisk form av yoga.

Drop-in/ingen föranmälan
Vecka:
35-49
OBS!
Ingen träning vecka 44 (höstlov)

GAGA: Det rörelsespråk som är Gaga kommer ur tron på den helande, dynamiska och alltid förändrande kraft  som finns i kroppens rörelse. Metoden utvecklades av Batsheva Dance Company´s konstnärliga  ledare och koreograf Ohad Naharin. Gagan erbjuder ett ramverk för att upptäcka och stärka sin kropp,  för att utmana sina invanda rörelsemönster och utforska de ändlösa möjligheterna genom att aktivera  sinnena och fantasin.

Elena Bolelli (vikarierar för Emma Rozgoni november-december) is originally from Bologna, Italy.
From the age of 4 she trained in ballet and contemporary dance at Endas Ensemble directed by Marika Mazzetti and Silvia Baioni. She received the Master of Arts and Bachelor Performing Arts from Northern school of contemporary dance in the Uk, Leeds. In 2016 she studied abroad at the Jerusalem Academy of Music & Dance in Israel. Elena undertook the Gaga Teacher Training program in Tel Aviv and graduated in September 2021 under the artistic direction of Bosmat Nossan, Saar Harari, and Ohad Naharin.

YINYASA YOGA: En flödande och dynamisk form av yoga där andningen leder kroppen in i olika rörelser och riktningar och som får kropp och sinne att lekfullt öppna upp och utforska nya dimensioner.
Du tränar barfoto eller i strumpor. Ta på dig bekväma kläder.
Rebecca Björling: work as a contemporary dancer, choreographer and dance teacher. She is also co-founder & director of We:R Performance Collective. Her work explores womanhood, human behavior, social codes and has often a pinch of dark humor. http://www.rebeccabjorling.com/

Ledarskap för scenkonstregissörer

På grund av stort intresse utlyser vi nu ytterligare en omgång av kursen Ledarskap för frilansande scenkonstregissörer med sista ansökningsdag den 11 september 2022! 

 

Vad krävs av ett samtida ledarskap inom scenkonsten? Hur kan jag som regissör fortsätta utveckla och fördjupa mitt ledarskap och vilket ansvar har jag i rollen?

TeaterAlliansen erbjuder i samverkan med Svensk Scenkonst, Fackförbundet Scen & Film och Trygghetsrådet TRS en utbildning som riktar sig till verksamma scenkonstregissörer med drivkraft att utveckla det egna ledarskapet, samt höja sin kompetens kring scenkonstinstitutionens uppdrag och kring arbetsmiljö och ansvarsfördelning i en större producerande scenkonstverksamhet.

 

Utbildningens fokusområden

Som konstnärlig arbetsledare i tidsbegränsade projekt och med ständigt nya gruppsammansättningar står scenkonstregissören inför ett komplext ledarskapsuppdrag. Under ledning av erfarna handledare och föreläsare skapas fördjupad förståelse kring ledning av arbetsgrupper och individer i kreativa processer. Tillsammans med utbildningsledaren kommer kursens deltagare få möjlighet att arbeta med det personliga ledarskapet genom självkännedom, konflikthantering och medarbetarskap i ett skräddarsytt upplägg för scenkonstregissörer.

Ett viktigt spår genom kursen är även regissörens roll i arbetsmiljöarbetet utifrån inkludering och förebyggande av trakasserier och diskriminering. Genom möten med inbjudna representanter för branschens parter och uppdragsgivare, däribland Kulturrådet, Svensk Scenkonst och Fackförbundet Scen och Film, får deltagarna möjlighet att samtala om och reflektera kring rollens ansvar, mandat och strukturer för samarbete.

 

Pedagogik

Kursens olika block vävs samman av en utbildningsledare med mångårig erfarenhet av att arbeta med och handleda ledare och arbetsgrupper från olika branscher. I utbildningen varvas föreläsningar och teoretiska block med praktiska övningar som tar vara på gruppens egna erfarenheter.

Utbildningsledare kommer att vara Anna Wilhelmsson har arbetat som konsult på Gaia Leadership i drygt 7 år med en tonvikt på offentliga verksamheter. Fokus i många av uppdragen har varit att utveckla olika typer av ledande grupper och team så att gruppens syfte, funktion, kommunikationsmönster, de interna relationerna m.m. har stärkts. Utöver detta har Anna arbetat mycket med individuell coachning, organisationsutveckling och ledarutveckling i så väl offentlig som privat sektor. Bland uppdragen märks även ett antal kulturorganisationer där insatserna inkluderar allt från ledarskapsutbildningar, stärkande av arbetsgrupper, ledningsgruppsutveckling, organisations- och processutveckling.

Anna har även bakgrund som producent och produktionschef på Riksteatern, i båda roller med fokus på att ständigt förbättra förutsättningarna för kärnan i verksamheten, de komplexa och konstnärligt baserade processerna runt varje scenkonstproduktion.

 

Omfattning

Utbildningen genomförs i Stockholm med start hösten 2022. Upplägget består av tre utbildningsträffar om två dagar, samt en återträff efter sex månader. Träffarna är förlagda sön – mån.

1) Träff 1: 6 – 7 november 2022, Heldagskonferenser (centrala Stockholm)

2) Träff 2: 11 – 12 december 2022, Heldagskonferenser (centrala Stockholm)

3) Träff 3: 22 – 23 januari 2023, Heldagskonferenser (centrala Stockholm)

4) Återträff: preliminärt måndagen den 12 juni 2023, Heldagskonferens (centrala Stockholm)

 

Antagning / Vem kan söka?

Ett krav för att söka kursen är att du fullt ut fysiskt kan delta i samtliga kursdagar, samt avsätta tid för mindre hemuppgifter mellan träffarna. En dynamisk gruppsammansättning deltagarnas kommer att eftersträvas, då delar av kursens innehåll utformas utifrån deltagarnas egna erfarenheter. Urval genomförs av TeaterAlliansen i samråd med utbildningsledaren.

Antal platser: 14

 

Utbildningen riktar sig till dig som:

  • Är etablerad och professionellt yrkesverksam frilansande regissör inom scenkonstområdet.
  • Har flerårig dokumenterad yrkeserfarenhet av arbete som regissör från scenkonstinstitution eller annan större producerande scenkonstverksamhet.
  • Har ett intresse av att utveckla din kunskap kring:
  • Organisationers och arbetsgruppers processer, arbetsledarskap, konflikthantering och metoder för trygghet och medbestämmande
  • Arbetsmiljö och likabehandling – juridiskt och i praktiken
  • Regissörens roll i förhållande till scenkonstorganisationens uppdrag och arbetssätt

Meriterande:

  • Internationell/flerspråkig erfarenhet
  • Andra erfarenheter av ledarskapsuppdrag inom scen-, film- eller kulturområdet

 

Kostnader

Utbildningen bekostas av TeaterAlliansen, vilket inkluderar lunch för samtliga deltagare, gemensam middag vid den första kursträffen, samt logi (1 natt per kursträff) för deltagare från annan ort än Stockholm. Kursdeltagaren står själv för resekostnader, samt andra ev. utgifter i samband med kursen. Ingen ersättning utgår för avsatt tid.

Är du medlem i Fackförbundet Scen & Film? Då kan du söka stipendium för omkostnader i samband med utbildningen. Skicka din ansökan till info@scenochfilm.se och skriv Elg-Lundberg fond i rubriken.

 

Så ansöker du

Anmälan sker via TeaterAlliansens kurssida genom att bifoga ditt CV och personligt brev. Obs! Handlingarna bifogas i samma dokument i följande ordning: 1) CV 2) Personligt brev.

Sista ansökningsdag är den 11 september 2022.

I ditt CV ska följande framgå:  

  • Relevanta utbildningar
  • Hur många år du arbetat som professionell regissör inom scenkonstområdet
  • Var du arbetat och under vilken period
  • Internationell eller annan relevant erfarenhet

 

Personligt brev (max 2 sidor) där du ger en kort beskrivning av dig själv, samt svarar på följande frågor:

  • Varför du vill delta i programmet?
  • Vilka värdefulla erfarenheter tar du med dig in i utbildningsprocessen?
  • Vad önskar du utveckla framöver i ditt ledarskap?

 

Antagningsbesked

Besked om antagning skickas ut till samtliga sökande senast den 21 september 2022.

 

Övriga villkor

Kursens upplägg bygger på att alla deltagare är aktiva och fysiskt närvarande under samtliga utbildningsträffar. Mindre hemuppgifter mellan sammankomsterna kan tillkomma. Blir du erbjuden en kursplats och tackar ja är anmälan bindande. Vid sen avanmälan eller uteblivande från kursen med andra skäl än sjukdom (sjukintyg krävs) debiteras du en avgift motsvarande 10% av kursens beräknade kostnadsvärde per deltagare, d.v.s. 4000 kr.

 

Mer information

Har du frågor är du välkommen att kontakta Karin Vestlund, projektledare för utbildningen på TeaterAlliansen: karin.vestlund@teateralliansen.se, 073-400 58 07

 

Välkommen med din ansökan!

Ansök 17 augusti – 11 september 2022

 

Tack vare utökade medel för återstarten av scenkonsten kan TeaterAlliansen nu erbjuda kompetensutveckling till fler frilansande konstnärliga yrkesgrupper, däribland scenografer, kostymdesigners och regissörer.

 

Bara börja! Inspirationskurs för skådespelare i att skriva

Har du suttit där med ett tomt dokument framför dig utan att få ned ens en halv A4? Får du prestationsångest utan att ens ha börjat? Är du skådespelare som drömmer om att få skriva själv? Det handlar om att våga. Och bara börja!

Kursen görs i samarbete med Kulturakademin. Fysiska träffar i Göteborg samt några tillfällen online.

Som skådespelare har du en massa kunskap från golvet. Du kan dramaturgi. Du vet hur en berättelse kan berättas. Du har spelat en rad olika karaktärer. Du har en massa idéer. Du har timmar av praktisk erfarenhet som du skulle kunna använda i ditt skrivande.

Under kursen jobbar gruppen med att improvisera och skriva om vartannat. Ambitionen är att inte värdera utan låta texten komma, hur den än låter och ser ut. Deltagarna tar hjälp av varandra genom att improvisera kring texten och karaktärerna. Det blir ett skapande och skissande som tar ut svängarna. Det ska inte bli bra på en gång utan det handlar om att hitta något att bygga vidare på. Som kan bli nåt.

Kursens syfte och mål är att du ska våga börja skriva, våga lita till din egen ton och din egen stil. Och att hitta fram till ett flöde utan prestation och med stor lust.

Nivå: Kursen är på bas/medelnivå. Träffarna sker delvis online via Zoom, delvis i lokal i Göteborg.

Paula McManus har arbetat som skådespelare i drygt 25 år. Hon började i den fria gruppen Svea Dräng och var därefter en kort tid på Stockholms Improvisationsteater, där hon förälskade sig i improvisationsteaterns grundtankar. Efter att ha jobbat som programledare för Bullen 1996-1997 hamnade hon på Stockholms Stadsteater i föreställningen Doktor Kokos Kärlekslaboratorium. Det var också där hon skrev sin allra första dramatiska text. Till dags dato har hon skrivit ett 15-tal pjäser samt material för radio och tv. Hennes ingång till skrivandet är temat, publiken och att skriva för skådespelare.

Ansök senast 9 oktober HÄR!