TeaterAlliansen söker biträdande verksamhetsledare

Om TeaterAlliansen

TeaterAlliansen tillkom för att möta den offentligt stödda scenkonstens behov av flexibilitet kombinerat med trygghet och utveckling för frilansande skådespelare. Bolaget ägs gemensamt av Svensk Scenkonst, Fackförbundet Scen & Film samt Trygghetsrådet TRS och finansieras främst genom ett statligt bidrag från Kulturdepartementet. TeaterAlliansen har ett litet kansli om fem personer och 178 anställda skådespelare. Kansliet ligger i Gäddviken, Nacka.

TeaterAlliansen erbjuder professionella frilansande skådespelare en villkorad grundanställning. Genom sin anställning får de frilansande skådespelarna en kontinuerlig arbetsplatstillhörighet mellan sina uppdrag. TeaterAlliansens kurser, workshops och seminarier är en viktig plattform för kompetensutvecklingen i branschen. Det är en verksamhet som erbjuds alla professionella, yrkesverksamma skådespelare i landet.

Vi söker en biträdande verksamhetsledare till en växande verksamhet

Vår nuvarande biträdande verksamhetsledare (bitr. vl) går efter flera år på TeaterAlliansen vidare och blir ensemblechef på Kulturhuset Stadsteatern. Vi söker därför en ny bitr. vl som påbörjar sin anställning snarast efter sommarens semester. TeaterAlliansen är inne i en spännande utvecklingsfas då vårt utbud av kompetensutveckling och andra aktiviteter för frilansande scenkonstnärer växer. Vi ökar också antalet anställda och blir till sommaren över 200 anställda skådespelare.

Vem söker vi?

Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta som ledare/chef inom scenkonstområdet. Du ska vara lyhörd och serviceinriktad samtidigt som du representerar företagsledningen. Du behöver vara en god organisatör med stor administrativ vana och kapacitet. Som person är du nyfiken och arbetar gärna tillsammans med andra, tar initiativ, genomför aktiviteter och uppnår resultat. Du har lätt för att kommunicera, är noggrann och har erfarenhet och stort intresse av att arbeta med personal, arbetsmiljö och andra HR-relaterade frågor. Du har arbetat med budget och resultatuppföljning. Du har förståelse och kännedom om scenkonstområdet och om frilansande scenkonstnärers arbetsvillkor och utmaningar.

Arbetsuppgifter

Som bitr. vl representerar du bolaget och är del av företagets ledning. Du arbetar nära kansliets övriga funktioner. Du är mycket i kontakt med våra anställda vad gäller deras uppdrag, tjänstledigheter och andra frågor som rör deras frilanstillvaro. Tillsammans med vd genomför du medarbetarsamtal med skådespelarna. Du ansvarar för genomförandet av vårt systematiska arbetsmiljöarbete. Du ansvarar för TeaterAlliansens administrativa system och kontakten med it-konsulter och systemutvecklare. Du ansvarar för budgetering och resultatuppföljning och arbetar med detta och andra frågor i nära samarbete med vd. Som bitr. vl är du beredd att ta dig an olika andra pågående projekt, nuvarande bitr. vl arbetar t. ex med vårt mentorprogram för skådespelarstudenter på SKH. Då vi är ett litet kansli är vi öppna för att hjälpa varandra utifrån behov och att hugga i med de vardagligheter av skiftande slag ett litet kansli behöver hantera.

Kvalifikationer

  • Relevant högskoleutbildning eller motsvarande
  • Tidigare chef- eller ledarerfarenhet från scenkonstområdet
  • Dokumenterad erfarenhet av administrativt arbete och budgetarbete
  • Erfarenhet av att arbeta med personal inom scenkonstområdet
  • Erfarenhet av eller genuint intresse för arbetsmiljöarbete
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
  • Goda kunskaper i Microsoft Office, gärna erfarenhet av WordPress
  • Vana och förmåga att hantera olika IT-stödsystem

Om anställningen

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. TeatarAlliansen tillämpar sex månaders provanställning. Du kommer att arbeta heltid och arbetstiden är i huvudsak kontorstider, men viss tid ligger på kvällar och helger. Arbetet innebära vissa resor inom landet.

Skicka ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker tjänsten till jobb@teateralliansen.se

Sista ansökningsdag 2022-06-10.

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta vd/verksamhetsledare Anders Frennberg på 0707-629 30 0 eller på e-post: anders.frennberg@teateralliansen.se.