Vad är TeaterAlliansen

Om TeaterAlliansen

TeaterAlliansen erbjuder en unik anställningsform för frilansande skådespelare.

TeaterAlliansen startade 1999 och ägs gemensamt av Svensk Scenkonst, Teaterförbundet/för scen och film samt Trygghetsrådet TRS. Verksamheten drivs i aktiebolagsform och finansieras genom ett statligt bidrag. TeaterAlliansen är inte ett bemanningsföretag och producerar ingen scenkonst.

TeaterAlliansen tillkom för att möta den offentligt stödda scenkonstens behov av flexibilitet, trygghet och utveckling för frilansande skådespelare.

De anställda skådespelarna tar tjänstledigt för att arbeta och återvänder till sin anställning på TeaterAlliansen mellan sina uppdrag. Det ger en kontinuerlig arbetsplatstillhörighet mellan uppdragen med de ekonomiska, sociala, yrkesmässiga och fackliga fördelar som hör till detta. För att behålla sin anställning måste skådespelarna uppfylla kraven för arbete inom sitt yrke utanför TeaterAlliansen. Den villkorade anställningstiden bestäms av den berörda skådespelarens mängd och kontinuitet av arbete inom yrket. Varje skådespelare har sitt eget tidskonto där det framgår hur den personliga anställningssituationen ser ut.

TeaterAlliansen anställer med jämna mellanrum och har gått från att 1999 vara 66 anställda skådespelare till att 2016 vara cirka 150.

Bolaget har sitt kansli i Gäddviken, Nacka utanför Stockholm men verksamheten och anställningarna riktar sig till hela landet.

Läs mer under fliken Anställning.

TeaterAlliansens uppdrag innefattar även: 

Skådespelarförmedling
TeaterAlliansens skådespelarförmedling arbetar aktivt för att de anslutna skådespelarna ska fortsätta vara bland Sveriges mest anlitade. Det sker bland annat genom det med åren allt mer utbyggda kontaktnätet inom scen- och filmbranschen men också genom att stimulera skådespelarna till att själva vara aktiva och tillgängliga.

Vi arbetar kontinuerligt med förmedlingsverksamheten genom att förvalta och förnya våra kontaktnät inom branschen, säger TeaterAlliansens vd Ulla Lidholm.

Kompetensutveckling för yrkesverksamma skådespelare
TeaterAlliansens kursverksamhet är en viktig plattform för kompetensutvecklingen i branschen. Det är en verksamhet som erbjuds hela landets professionella skådespelarkår och inte enbart den fortfarande allt för lilla grupp som fått förmånen att nå en anställning på TeaterAlliansen.

Målet är att ge skådespelarna nya impulser och möjlighet att utvecklas samt att underhålla sina yrkeskunskaper. Kompetensutvecklingen i form av kurser och workshops har ökat i såväl efterfrågan som omfattning under de senaste åren, och genomförts med goda resultat.

Skådespelarutbyten
Skådespelarutbyten innebär att en tillsvidareanställd skådespelare på en institutionsteater i landet ges möjlighet att under ett år erhålla anställning på TeaterAlliansen mot att en frilansande skådespelare under samma period ersätter densamma på teatern. Frilansaren kan vara en av TeaterAlliansens anställda men även en frilansare utanför TeaterAlliansen som uppfyller de grundkriterier som gäller för att vara anställd på TeaterAlliansen. En intresseanmälan med motivation skickas till teateralliansen@teateralliansen.se.

Unga TeaterAlliansen
Nyutexaminerade skådespelarstudenter på samtliga teaterhögskolor i Sverige erbjuds en treårig anknytning till TeaterAlliansen. Syftet är att bygga en bro mellan högskolan och yrkeslivet. De får ingen formell anställning men har tillgång till TeaterAlliansen för hjälp och rådgivning. De unga skådespelarna lyfts fram i den förmedlande delen av verksamheten och erbjuds platser i TeaterAlliansens kurser och workshops.

Mentorprogram
Under 2015 startade TeaterAlliansen ett mentorskapsprogram i samarbete med Stockholms dramatiska högskola. Varje andraårsstudent på skådespelar- och mimprogrammet erbjuds en mentor från TeaterAlliansens. Det är ett pilotprojekt som kommer att utvärderas efterhand och som förhoppningsvis kan få en kontinuerlig fortsättning. Cecilia Nilsson, skådespelare på TeaterAlliansen, leder projektet.

Vill du veta mer om TeaterAlliansen kontaktar du Ulla Lidholm.