Skådespeleri i tv-serier

TeaterAlliansen, kompetensutveckling, skådespelare

Den här kurser handlar om att finslipa ditt skådespeleri för de krav som tv-mediet ställer. Tv-seriens dna består av korta scener och många avsnitt. Hur driver du din gestaltning i varje enskild scen och är samtidigt trogen din karaktärs resa genom säsongens alla avsnitt? Kursen ger dig också verktyg och tips om hur du kan förhålla dig och tänka när du har en biroll i en tv-serie. Hur gör du ett riktigt bra jobb när du har en eller ett par inspelningsdagar i en serie med skådespelare och team som kanske redan arbetat tillsammans i månader?

Under fem dagar arbetar gruppen med scener i olika genrer, där varje deltagare får 2-3 scener ur en tv-serie att dyka ner i. Arbetet har grunden i Stanislavskij, hjärtat i Chubbuck-tekniken (The Power of the Actor av Ivana Chubbuck) och influeras av andra skådespelartekniker så som Uta Hagen- och Meisnertekniken, Michael Chechkov samt Method Acting.

Den röda tråden utgörs av etableringen av ett rollarbete på en djupt personlig nivå. Arbetet är såväl analytiskt, som emotionellt, fysiskt och intuitivt. Gruppen går igenom tekniker för att finna äkthet i gestaltningen av starka känslor som till exempel rädsla och sorg, metoder för känslan av att vara exempelvis förälskad, förälder, barn, syskon eller barndomskamrat samt förberedelser inför inspelningsögonblicket. Kursen ger en mycket konkret metod att arbeta efter och är schematiskt utformad i enlighet med denna.

Kursupplägg

Dag 1
Gruppen analyserar karaktärernas drivkrafter, först genom hela tv-serien och sedan i varje scen för sig för att hitta personliga kopplingar till karaktärens handlingar.

Dag 2
Gruppen går djupare in i arbetet med att hitta personliga kopplingar till karaktären i varje ögonblick i scenerna.

Dag 3
Den här dagen går arbetet över till hur karaktärerna driver scenerna och relaterar till de andra i scenen. Gruppen arbetar med att hitta ”the game” – den lek eller det spel som varje scen är, samt vad som triggar en karaktär att börja scenen.

Dag 4
Nu är det dags att undersöka hur du använder föremål i scenen, hur omgivningen påverkar ditt arbete i scenen och den så viktiga inre monologen – att lyssna till sig själv och till andra.

Dag 5
Den sista dagen handlar om att släppa allt förarbete för att kunna vara närvarande i ögonblicket. Gruppen går igenom metoder för att förbereda sig för inspelningen, att ”komma ut ur huvudet” och bli en levande människa framför kameran.

Förberedelser
De som blir antagna  till kursen tilldelas, cirka tre veckor före kursstart,  en tv-serie med två-tre scener från helt olika avsnitt, samt en eller två scenpartner/s som ska arbeta tillsammans under veckan. Deltagarna förbereder sig genom att se alla avsnitten i ”sin” tv-serie och repetera in scenerna tillsammans.

Elisabet Sevholt som leder kursen arbetar som coach för skådespelare, sångare, regissörer och manusförfattare. Hon håller kurser och workshops i Skandinavien och Europa och har coachat många skådespelare för både svenska och internationella tv-serier. Hon har också undervisat vid teaterskolor som The Oxford School of Drama och Lee Strasberg Theatre Institute och hon blev officiellt ackrediterad lärare i Chubbuck-tekniken av Ivana Chubbuck 2008. Elisabet har också regisserat mer än 30 föreställningar för teaterscener i Sverige och England. Läs mer på www.elisabetsevholt.com

Plats

Stockholm

Datum

11-15 mars 2019

Tid

09.00-16.00

Ansök senast

2019-02-17

Ansök

Om du inte är anställd på TeaterAlliansen, vänligen bifoga ditt CV till varje kursansökan.

Tillåtna filer är PDF, Word-dokument och Pages för Mac.

När du trycker på Prenumerera godkänner du vår hantering av dina personuppgifter.